Skånemejerier söker riskkapital eller en partner för att på allvar lansera hälsodrycken ProViva utomlands. Viss testförsäljning har gjorts i bland annat Tyskland och Storbritannien, men för att nå en rikstäckande distribution krävs andra ekonomiska muskler. För den brittiska marknaden kan det handla om ca 50 miljoner svenska kronor, uppger Lotta Törner, informationschef på Skånemejerier.
— Vi har en del konkreta lösningar som vi tittar på just nu. Jag hoppas att vi når ett resultat senast i slutet av maj, säger hon.
För att nå yngre köpare planeras också nya, portionsanpassade, förpackningar.
— Enlitersförpackningar är typiskt för frukostprodukter, men ProViva har en mycket bredare målgrupp. Det är många som vill kunna ta med sig ProViva och dricka under dagen, säger Lotta Törner.
Försök med halvlitersförpackningar i Tyskland har också ökat ProViva-försäljningen märkbart.
ProViva innehåller bakteriekulturen lactobacillus plantarum 299v, som är resultatet av forskning vid företaget Probi på Ideon i Lund.