Det danska mjukvaruföretaget Web500 hade stora framgångar under besöket på International Techno Business Forum 2000 i Japan förra veckan. Det första avtalet med en japansk återförsäljare, Seiwa Group, är undertecknat och ytterligare 13 kandidater har valts ut att bli återförsäljare av det danska standardprogrammet för hemsidesbyggande.
Under mässan träffade Web500 även några av de andra inbjudna företagen, vilket resulterade i kontakter på marknaderna i Israel, Malaysia, Singapore, Finland och USA. Dessutom erbjöds Web500 venture-kapital från två olika håll.
— Det var en fullständigt annorlunda situation än här hemma. De frågade oss hur många miljoner dollar vi ville ha, säger Kenneth Hallingskov, VD på Web500.
Företaget har inte haft några planer på att söka venture-kapital tidigare. I stället hade de tänkt växa sig starka på den danska marknaden först och sedan använda licensintäkterna för en internationell expansion. Nu ska affärsplanen snabbt arbetas om.
Förutom företagets produkt lyfter Kenneth Hallingskov fram en viktig orsak till framgången i Japan: Web500 hade inför resan fått träning i hur man uppträder vid japanska affärsmöten, vilket verkar ha gett resultat.
Ett kapitaltillskott skulle innebära stora möjligheter till en snabb global expansion med egna kontor utomlands. Den nyanställde försäljningschefen Lars Kejser, som rekryterats från Aston IT Group, får lyfta blicken från den danska marknaden. Och det högt ställda försäljningsmålet på 75 miljoner danska kronor i licensintäkter i år kommer helt plötsligt betydligt närmare ett förverkligande.
— Det här ställer allting på huvudet. Jag kan inte i dag överblicka vad slutresultatet blir, säger VD Kenneth Hallingskov.
Hans enda problem är att företagets lokaler i Symbion Science Park snart kan visa sig vara alldeles för små när företaget nu måste rekrytera ny personal.