tisdag 5 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Lasse Göransson satsar Smart

Citybilen Smart, som utvecklats av Mercedes, ska bli en rullande reklampelare. Inom ett år ska minst hundra reklamskyltade Smart-bilar finnas på gatorna i Malmö, Göteborg och Stockholm. Efter sommaren ska idén exporteras till Köpenhamn.

Bilarna målas i företagens färger och förses med högtalare, spotlights och broschyrställ utvändigt. Smart-bilarnas ytterhölje består av nio plastplåtar som är lätta att byta ut. På så vis kan bilarna även användas för tidsbegränsade eller lokala reklamkampanjer utan att behöva lackas om.

Bakom projektet står Lars Göransson, grundare av butikskedjorna Skopunkten och Handelskompaniet Factory Outlet, tillsammans med Storm Reklambyrå i Malmö.

Valet att använda Smart-bilar motiverar Lars Göransson med att modellen är uppseendeväckande och dessutom energisnål.

— Många företag har bilar som bara åker runt lokalt i centrum hela dagarna. Nu kan de leasa bilar som är reklampelare för dem själva eller andra företag.

Klocktillverkaren Certina är först ut att testa marknadsföringsmetoden.

Citybilen Smart, som utvecklats av Mercedes, ska bli en rullande reklampelare. Inom ett år ska minst hundra reklamskyltade Smart-bilar finnas […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så hanterar han galna tillväxten

    Sommarintervju: ”Upprustningen är ett apparat som inte bara kan stängas av.” Det säger Daniel Ljunggren, vd för Mildef, och menar att bolagets tillväxt är här för att stanna.

  • Den verkliga AI-utmaningen har knappt börjat

    Det är något nästan febrigt över AI just nu. Men de AI-startups som i dag rider på vågen bör ställa sig frågan: är våra kunder här för att stanna? Jan Dahlqvist höjer ett varningens finger.

  • Beammwave gör nyemission

    Radioteknikföretaget Beammwave i Lund vill få in 65 miljoner kronor för att inleda storskalig tillverkning. – Vi har flera mycket stora multinationella kunder som väntar, säger vd Stefan Svedberg.

  • Hänt i vecka 31

    Vd-ruljangs och eftersläntrande kvartalsrapporter var det som dominerade det sommarstilla nyhetsflödet förra veckan. Bland annat vände Joel Eklunds ryggsäcksbolag USWE Sports till vinst, nästan.