fredag 9 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Berlingske Tidende vinder aviskrig over Øresund: 4.000 skånske abonnenter

Berlingske Tidende er suveræn vinder af aviskrigen over Øresund med nu 4.000 betalende skånske abonnenter. Alle andre førende aviser i regionen er tabere på den anden side af Øresund trods mindre erobringsforsøg. De ser nu meget lidt potentiale i et integreret mediemarked, viser en rundspørge fra Rapidus.

Berlingske Tidende gav i juli efter broåbningen skånske læsere tilbud om Berlingske Tidende gratis i 30 dage. 9.000 sagde ja tak, og 4.000 er så fortsat som betalende abonnenter.

— Det er meget tilfredsstillende. Vi havde håbet på 3.000, fortæller Berlingske Tidendes salgschef, Christian Wennevold.

Salget er nu fulgt op af telemarketing fra København – specielt i Malmø, Helsingborg og Landskrona. Der får læserne lige som københavnske læsere avisen om morgenen fordi Berlingske Tidende har distributionsaftale med Tidningsbärarna.

— Mange danskere i Skåne har selvfølgelig avisen, men en del svenskere vil også holde sig orienteret om dansk erhvervsliv eksempelvis. Der er helt klart et potentiale for os i Skåne. Det vil vi holde fast i, siger Berlingske Tidendes abonnementschef Rene Hyldborg.

De øvrige, store danske dagblade, Jyllands-Posten og Politiken, taler derimod om et forsvindende lille skånsk marked. Politiken har dog lavet en selvstændig forretning med gratis omdeling af 80.000 eksemplarer i Skåne af ”Politiken Köpenhamn”, som kun handler om københavnsk forlystelses- og kulturliv. Udgivelsen begyndte ved broåbningen, og bladet bliver omdelt en gang om måneden. Markedschef Per Kaufmann beretter, at det går over forventning med en indtjening 11 procent over budgettet.

— Det giver dog ikke overskud endnu, men balancerer, fortæller Per Kaufmann, som trods egenannoncer ikke tror på, at initiativet giver øget oplag af betydning i Skåne for Politiken.

Berlingske Tidende er suveræn vinder af aviskrigen over Øresund med nu 4.000 betalende skånske abonnenter. Alle andre førende aviser i […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Neo4J står vid ett vägskäl

    Bloomberg News har kallat noteringen en av årets mest hajpade nyintroduktioner. Men frågan är: kommer miljardbolaget Neo4J från Malmö att gasa mot börsen eller är det dags att dra i handbromsen?

  • Här är vi som minglade

    Onsdagens AW med Emil Eifrem drog en entusiastisk publik som minglade på Elite Plaza i centrala Malmö. Här är bilderna.

  • Unga entreprenörens hobbyprojekt: säljer kungens klocka

    Efter flera snabba tillväxtresor satsar serieentreprenören Simon Lexén nu på ett nytt affärsområde: samlarklockor. Målet är att bygga upp en verksamhet värd 100 miljoner kronor inom ett år.


  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket “Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, “kinesiska Volvo”.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i Danmark i september

    En dansk trafikprofessor dissar de svenska planerna på en ny Öresundsförbindelse. Det är det mest uppseendeväckande uttalande som gjorts om Sverige i danska medier den senaste månaden.