… medförfattare till boken Creative Sprint.
I boken beskriver du hur kollaboration driver innovation. Hur funkar det?
— Kollaboration handlar om öppet medskapande och att dra nytta av kompletterande kompetenser och perspektiv, för att möjliggöra nya lösningar. Det passar särskilt bra då man står inför komplexa utmaningar. Det är också viktigt att arbeta så när en bransch står inför en användardriven utveckling.
Boken har tillkommit genom ett samarbete mellan utvalda experter från olika länder, hur blev du inblandad?
— Boken är en av slutprodukterna i ett europeiskt forskningsprojekt som besökt och valt ut ett antal regioner och organisationer i Europa, för att hitta exempel på hur man kan utveckla den kreativa sektorn. Jag kom i kontakt med projektledarna då de besökte the Conference för två år sedan, och de har sedan dess återkommit många gånger till Media Evolution.
Vad kan svenska företag lära sig av Creative Sprint?
— Boken en bra sammanfattning av trender, utmaningar och möjligheter inom den kreativa sektorn, som såklart påverkar alla branscher och sektorer i samhället. Till exempel hur spelifiering, kollaboration och kreatörens nya roll fungerar som drivkrafter för innovation både inom och utanför de kreativa näringarna.
Du jobbar ju som strateg med uppdrag i branscher som ännu inte digitaliserats, vilken är nästa bransch på tur att digitaliseras?
— Våra uppdrag är inom allt från kultur- och turismsektorn till byggbolag och fackorganisationer. Digitaliseringen handlar för i stort sett alla branscher i första hand om hur vi möter kundens och medarbetarnas nya beteenden, och hur vi kan arbeta på nya sätt för att ta tillvara på de möjligheter det ger, och i andra hand om de tekniska lösningar som kan möjliggöra detta.
Ger ni ut boken digital eller på papper?
— Den finns fritt att ladda ner digitalt och vill man ha ett tryckt exemplar eller veta mer om området så kommer man till oss på Media Evolution City.
Jennie Lorentsson