söndag 14 december 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Fem snabba till Anibal Damião på danska InfluAds…

…ett av sju Öresundsbolag på torsdagens Mini Seedcamp Copenhagen. Där har entreprenörerna chansen att träffa investerare och bli uttagna till det veckolånga Seedcamp i London i höst. 

Vad är InfluAds?
— Det är ett annonsnätverk som ger relevanta annonser. Vårt koncept är att ha en annons per webbsida. Annonsen är väldigt enkel till sin natur, helt fri från rörlig grafik och liknande.

När startade ni?
— Jag slutade på mitt förra jobb ADtomic Communications för fem månader sedan. För tre månader lanserade vi InfluAds.

Vika kunder har ni?
— Vi riktar inte oss mot jättestora webbplatser med mycket trafik, utan satsar istället på nischmarknader. Varje ämne har olika kunder.

Hur tjänar ni pengar?
— Den största andelen går till de som publicerar annonsen. Vi tar en provision på knappt 20 procent. Vår affärsmodell är väldigt skalbar och vi räknar med att tjäna 100.000 US-dollar per månad i slutet av året.

Var finns ni?
— Vi kör minimalistiskt också på kontorsfronten. Mitt kontor är antingen hemma i Köpenhamn eller på ett kafé. Tillsammans med min kollega, som är säljare, har vi även ett par personer som arbetar deltid för oss. Vi planerar att lägga delar av utvecklingen i Ukraina.

Enda svenska företaget från Öresundsregionen som deltar på Seedcamp Copenhagen är Malmöbolaget Crunchfish. Övriga danska företag är:

* Claim mybiz: listar företagsinformation på nätet
* FourKant: teknik för tjänster i datamolnet
* Kkloud: delar filer via webben
* NuGames: spel för Iphone
* ProcessCase: Iphonebaserat planeringssystem

Anders Frick

…ett av sju Öresundsbolag på torsdagens Mini Seedcamp Copenhagen. Där har entreprenörerna chansen att träffa investerare och bli uttagna till […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår


  • Storbolagen har långt kvar med AI

    Varken Alfa Laval eller Ikea når ännu sina kunder med något som producerats med hjälp av AI. Eller i alla fall bara indirekt och en extremt liten del. Det framgick vid en frukost på torsdagen.

  • Efter konkursen – går mot mångmiljonvinst

    Tre år efter konkursen gör det nya DHF Airport Solutions sin första storaffär – och räknar med 25 miljoner i vinst nästa år.

  • Vd-byte på Lime

    Det vankas vd-byte på Lime Technologies när Nils Olsson slutar efter nästan 20 år i bolaget. — Det är helt odramatiskt, säger Nils Olsson till Rapidus.

  • Amerikansk jätte förvärvar Eletive

    Rapidus kan i dag avslöja att amerikanska riskkapitaljätten Accell-KKR köper en majoritet i Eletive. Här är de skånska investerarna som gör en lyckad exit. 

  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.