måndag 25 november 2024

inloggad som

Fem snabba till Malmöbon Tomas Wennström…

…som i helgen ordnar socialt webbläger på Tjärö, i Blekinge skärgård.

Sweden Social Web Camp — vad är det för spektakel?

— Det är närmare 300 webbmänniskor som träffas för att levalägerliv ihop. Folk tar med sig sin laptop, surfar trådlöst och snackar socialamedier. Jag trodde att det kanske skulle komma tio personer, men hittills ärdet 282 anmälda.

Vad står på programmet?

— Det finns inget program. Det enda jag erbjuder är en tidoch en plats. SSWC är en så kallad unconference och det är inte jag sombestämmer vem som ska prata om vad – det gör deltagarna själva. De flestaidéerna kommer nog att spånas fram över en öl på fredagskvällen. Det leder tillett mycket större engagemang, jämfört med vanliga arrangemang.

Vilka är det som kommer dit?

— Många är bloggare, debattörer och folk som ärteknikintresserade. Bland dem som har anmält sig finns till exempel JoakimJardenberg på Mindpark, Sofia Mirjamsdotter som bloggar för Aftonbladet ochMåns Adler från Bambuser. Även folk från webbyrån Good Old, samt ett tiotaldanskar lär dyka upp.

Du driver själv webbplatserna hittarecept.se ochvackertväder.se — kommer campen att leda till några nya affärsidéer ellerföretag?

— Det kan mycket väl hända. Nätverkande är viktigt på campenoch mycket kan hända när kvalificerade människor träffar varandra.

Är det här framtidens sätt att arrangera konferens?

— Ja, genom att vagt formulera ämnet så attraheras folk somvill engagera sig. I USA kallas detta för BarCamp och inom teknikkretsar harman redan hållit på med det i ett antal år. SSWC hade aldrig blivit så stortutan mikrobloggar som Twitter och Jaiku. För tre år sedan hade jag behövtalliera mig med någon datortidning eller mailinglista, men nu sköts marknadsföringentill stor del genom att folk tipsar varandra via Twitter.

Anders Frick

…som i helgen ordnar socialt webbläger på Tjärö, i Blekinge skärgård.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Kontorshotell bildar branschförening

    Efter några tuffa år samlar sig kontorshotellen och coworking-aktörerna i en ny branschorganisation. En av styrelsemedlemmarna är Mindparks Sanna Ekström som säger att konsolidering väntar i branschen.

  • Tipsa oss!

    Vi på Rapidus brinner för det skånska näringslivet. Vi vill ge dig en heltäckande bevakning av det som händer i vår region. Men vi kan inte veta allt. Tipsa oss!

  • Lundabyrå köps av Spiltan-backad grupp – och flyttar till Malmö

    Spiltan-backade byrågruppen Collaboration Art köper den Lundabaserade byrån Nordic Branch. Byrån blir därmed koncernkollega till Malmö-byråerna WGP och Innosearch. Inom kort flyttar de alla ihop.

  • Konsolidering i PR-branschen…

    Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.

  • … som mognar i Skåne

    Allt fler företag har börjat inse värdet av strategisk kommunikation och varumärkesarbete. Det vittnar flera skånska PR-byråer om, bland andra Aspekta med vd Linda Molin.

  • IR-drottningen drar till Thule

    Catharina Paulcén etablerar sig som en kommunikations-stjärna när hon i höst blir friluftsbolaget Thule Groups nya kommunikationsdirektör och IR-chef. Bakom sig lämnar hon Lindab och dessförinnan Haldex.

  • Fler blommor i skånska vägkanter

    Projektet Hela Sverige Blommar, organiserat av den anrika organisationen Hushållssällskapet, ska odla fler blommor än någonsin i Skåne. En trio skånska banker är de senaste att ansluta sig till projektet.

  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Honeybadger slukar Shark

    Göteborgsbaserade Honeybadger tar över Shark Communications verksamhet från och med i dag. Försäljningen är sista steget i Spotlights omorganisering.

  • Influencer inte bara en kändisgrej

    Marknaden för produktplacering hos influencers har korsat miljardgränsen i Sverige och växer vidare. Nu sänker annonsörerna ribban för vem som kan klassas som en influencer.