I torsdagens snabbanalys efterlyste Rapidus Köpenhamnsredaktör Keld Broksø ett konkret manifest över vad politiker och intresseorganisationer vill med en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingør, annars kommer den aldrig bli av. Det börjar brinna i knutarna, menar Broksø.
Idag publicerar vi en kommentar från Sydsvenska Industri- och Handelskammaren som är en av parterna i den så kallade HH-gruppen.
Köpenhamns kommun, som just nu utreder en ny metroförbindelse mellan Köpenhamn och Malmö, vill å sin sida inte säga något om HH alls.
Per Tryding, Sydsvenska Industri- och Handelskammaren:
Det finns en allmän frustration kring Öresundsregionens framtid. En del av denna handlar om hur vi kommer vidare med infrastrukturen. Inte minst gäller detta nya fasta förbindelser.
Frågan är viktig av flera skäl.
1) Infrastruktur kan binda samman lokala arbetsmarknader till större fungerande enheter. I stora regioner blir redan ett par minuters kortare pendlingsavstånd snabbt miljardbelopp i form av ökad produktivitet. Här finns det stora nationalekonomiska värdet.
2) Vi går mot en dubblad godstrafik genom Öresundsregionen på 15-25 år och får då en situation som motsvarar den schweiziska. Vi kommer behöva många olika alternativ för att hantera detta.
Lägg samman 1 och 2 vi kan förutse en debatt om transittrafiken som tränger undan våra egna resor till jobbet och i fritiden. Lösningen är uppenbar. Man borde på något sätt ta avgifter från transittrafik och använda pengarna för att bygga tillgänglighet för regionens egen trafik.
Här ligger kärnan i argumenten för HH och en strategi för fler förbindelser.
De stora arbetsmarknaderna i norra Öresund kan bara integreras genom en förbindelse i norra Öresund. Godstrafiken är redan etablerad i HH-led men måste förbättras med en fast förbindelse.
HH kan finansieras med trafikavgifter. Det kan aldrig en ren pendlarmetro i syd. En uppenbar möjlighet är att se dessa investeringar i ett sammanhang där Bron och en ny HH-förbindelse skapar den avkastning som gör kalkylen för en metro möjlig som tredje steg, gärna hack i häl.
Nationellt befinner sig projektet i lite olika fas. Danmark klarar fokus på en bro i taget som Anders Fogh Rasmussen sa en gång. Och det finns en hel broindustri som vill ha nya uppgifter efter Fehmarn. Till dess ska vi positionera oss för det finns inga andra kandidater med så liten finansiell risk och så tydlig nytta som HH. I Sverige finns i det politiska nationella systemet ett allt bredare och mer uttalat stöd.
Arbetet nu handlar om att arbeta nationellt och omvandla utspel till handling. För dessa stora projekt finns mer eller mindre etablerade processer och det är de vi nu måste sparka igång.
___________________________________________–
Köpenhamn fokuserar på Öresundsmetro
Efter torsdagens analys om utmaningarna för HH-förbindelsen kontaktade Rapidus kontorschef Per Als på ekonomiförvaltningen i Köpenhamns kommun, som driver Öresundsmetroprojektet.
Frågorna vi ställde var:
* Vilken är Köpenhamns roll i projektet i förhållande till HH?
* Utesluter det ena det andra?
Av svaret är det tydligt att Köpenhamn nu fokuserar på en utvidgad metroförbindelse över Sundet.
— Vi håller på med en analys om metro mellan Köpenhamn och Malmö. I ljuset av det skulle det vara lite snett att just nu gå in i en speciell dialog i förhållande till HH, säger Per Als.