fredag 22 november 2024

inloggad som

Fem snabba till strategirådgivaren Björn H. Lindbäck…

|  
|  

… som vid sidan av sitt extraknäck som ledamot i juryn för Årets Rapidusföretag också håller i trumstockarna i gamla Malmöbandet Eyes. Ingen mindre än Facebook har dokumenterat pudelrockarnas återstart, genom ett filmteam direkt från Menlo Park. Filmen publicerades i somras.

Varför lyfts ni fram av Facebook?

bjorn h lindback port— Bolaget har ett koncerninitiativ, Facebook Stories, som uppmärksammar ”People using Facebook in extraordinary ways”. För många människor har Facebook öppnat upp oanade möjligheter att åstadkomma saker som annars inte skulle ha varit genomförbara. I vårt fall handlade det om att återknyta bekantskapen med gamla och utspridda vänner som hängde ihop på åttiotalet i Malmö via den sociala kraft som finns i Facebook.

Exakt hur använde ni sociala medier inför återföreningen?

— Vi började lägga upp gamla bilder, ljudfiler, tidningsurklipp och annat för att nå våra närmaste kompisar i något slags nostalgitripp. Någonstans mötte vårt initiativ flera andra människor som länge talat om hur kul det skulle vara om folk kunde träffas, ha kul ihop och prata upplevelser så här långt i livet. Några eldsjälar bildade en grupp på Facebook som snabbt fick ett tusental anhängare i ämnet. Och på den vägen blev det fest på den klassiska rockklubben KB som bland annat såg Eyes återförenas på scenen efter en herrans massa år.

Hur många har sett filmen?

— Det har jag ingen aning om. Men enligt experter inom sociala medier skulle gillande, delningar, visningar med mera kunna uppgå till cirka en halv miljon människor vid det här laget efter knappt två månader.

Vad har du som strategirådgivare inom näringslivet lärt dig i processen?

— Förutom att inse kraften i sociala medier och dess möjligheter kopplat till marknadsföring, varumärkesarbete och liknande, så är nog den främsta lärdomen den om hävstång och global räckvidd. Eyes satte möjligtvis igång något, men sen var det en massa människor runt oss som stod för drivkraften genom självgående entusiasm. Ett slags crowdsourcing som säger mig att också företag och kommersiella organisationer kan skapa betydande resurser för strategigenomförande långt bortom sina vildaste förväntningar.

Du spelade trummor på Rapidusfesten 2012, när får vi se mer av Eyes?

— Bandet har verkligen fått en nytändning och vi lanserar just nu våra låtar i nyinspelad form tillsammans med ett brittiskt skivbolag. Redan nu kan folk höra hur vi låter idag genom vår nyss släppta EP ”Eye on you” som finns på de digitala distributionsplattformarna. Närmast drömmer vi om möjligheten att åka till Kalifornien för att spela på Facebooks personalevent i Menlo Park.

Kristian Svensson

… som vid sidan av sitt extraknäck som ledamot i juryn för Årets Rapidusföretag också håller i trumstockarna i gamla […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.