fredag 22 november 2024

inloggad som

Nystartad Malmöbyrå täljer guld av papper

”Digitalt” må vara modeordet bland Skånes reklambyråer, nystartade European Media Partner har växt till tolv anställda på ett halvår enbart med hjälp av papper och trycksvärta. Bolaget producerar redaktionella bilagor till Kvällsposten och Sydsvenskan, en nisch som växt i betydelse under storstadspressen dramatiska annonstapp.

Sedan 2007 har annonsinvesteringarna i storstadspressen minskat med över 30 procent, enligt siffror från medlemmarna i branschorganisationen Sveriges Mediebyråer. Inte minst det senaste året har utförsbacken varit brant, fram till april i år hade investeringarna sjunkit med 16 procent jämfört med samma tid 2012.

I kombination med sjunkande upplagor har det gett ordentligt avtryck för de skånska tidningarna, där bland annat Citys editioner i Kristianstad och Helsingborg läggs ned, samtidigt som Sydsvenskan ska banta bort ett 30-tal redaktionella tjänster.

Men medan den traditionella annonseringen sjunkit har temabilagor, där artiklar och reportage om ett visst ämne blandas med relaterade annonser, ökat i betydelse. 2009 omsatte Sydsvenskans dåvarande dotterbolag Sydsvenskan Innovator 15 miljoner kronor på produktionen av bilagorna. I dag uppskattar Sydsvenskans försäljningschef Jerry Dahlberg att de står för runt 17 miljoner kronor, eller 3,5 procent av tidningens samlade annonsintäkter. Under samma period har antalet producerade bilagor per år ökat från runt 75 till ett 100-tal.

— Tidigare var inte så många tidningar intresserade av detta, nu har det blivit en viktig inkomstkälla, säger Jerry Dahlberg till Rapidus.

Sydsvenskan samarbetar med en handfull byråer för att producera bilagorna, däribland uppstickaren European Media Partner. Sedan starten i oktober har ägarna Jonathan Andersson och Fredrik Thorsson anställt ett tiotal projektledare och säljare. Ambitionen är att bli ett 20-tal anställda innan årets slut med ett brett nätverk av frilansskribenter som producerar artiklarna.

Med tematidningar om allt från golf till tandhälsa fångar byrån upp kunder som annars inte skulle annonserat i en dagstidning, menar Jonathan Andersson.

— Man vill åt den procent som är intresserad av ämnet och tar ut och sparar bilagan. Därmed får den längre livslängd än tidningen i sig, säger han.

I början av 2014 siktar Jonathan Andersson också på att göra skäl för bolagsnamnet och öppna European Media Partners första utlandskontor. Parallellt ska bolaget försöka få in bilagorna i fler svenska dagstidningar. Att andelen svenskar som regelbundet läser dagstidningar på papper minskade med tio procentenheter bara under 2012 enligt siffror från SOM-institutet vid Göteborgs universitet skrämmer inte Jonathan Andersson.

— Undersökningarna visar att printannonsering ger bäst respons. Detta kommer funka länge än, även om tidningarna tappar i upplaga, säger han.

Erik Olausson

”Digitalt” må vara modeordet bland Skånes reklambyråer, nystartade European Media Partner har växt till tolv anställda på ett halvår enbart […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Tipsa oss!

    Vi på Rapidus brinner för det skånska näringslivet. Vi vill ge dig en heltäckande bevakning av det som händer i vår region. Men vi kan inte veta allt. Tipsa oss!

  • Fler blommor i skånska vägkanter

    Projektet Hela Sverige Blommar, organiserat av den anrika organisationen Hushållssällskapet, ska odla fler blommor än någonsin i Skåne. En trio skånska banker är de senaste att ansluta sig till projektet.

  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Sportscom avbryter satsningen

    Helsingborgsbolaget Sportscom skulle utmana Radiosporten med livesända radioreferat från stora ligor. Men precis före fotbollspremiären drar man ur sladden.

  • Bokförlag i Helsingborg växer med förvärv

    Det börsnoterade bokförlaget Hoi Publishing, med redaktion i Helsingborg, köper Lundaförlaget Ekström & Garay. Med affären befäster Hoi sin ställning som Sveriges största hybridförlag.

  • The Conference öppnar dörrarna

    Det som började som en internkonferens är i dag en välrenommerad plattform för kreativa näringar.

  • Helsingborgsförlaget Komlitt säljs

    Bokförlaget Ordstark i Helsingborg säljer och prioriterar om.

  • Helsingborgare utmanar Radiosporten

    Sportscom heter den nya streamingtjänsten som lanseras i veckan. Bolaget har lockat tunga investerare.

  • Två öl per sekund & över 60 miljoner i vinst

    En rörelsemarginal på 32 procent är något många bolag bara kan drömma om, men så lönsam är festivalen Sweden Rock. […]

  • Minut för Minut

    Referat av Mette Carlbom Uppslutningen var stor när Rapidus på torsdagen för tjugoandra året i rad korade Årets Rapidusföretag som […]