Managementlitteraturen må vara nedlusad med teorier om hur man får alla i en organisation att dra åt samma håll och prestera bättre. Men något entydigt svar på vad som gör en bra ledare saknas ännu.
Inte heller på Rapidus Efter jobbet-möte om ledarskap hos Awapatent i Malmö fick den månghövdade publiken några enkla lösningar serverade, men desto fler intressanta frågor. Som Jan Wifstrands undran till Krister Asplund, produktionsdirektör för Absolut Vodka i Åhus:
Hur bär man sig egentligen åt för att sälja 110 miljoner liter vodka om året?
— Man måste så klart ha en bra produkt, annars går det inte. Sedan tror jag att de som jobbar i Åhus känner att de varit med och byggt varumärket, även om det egentligen handlar om en ren produktionsverksamhet. I slutet på åttiotalet var det en marknadskille som var nere och besökte fabriken som tyckte vi var lite väl hårda i att kassera flaskor som inte var perfekta. Är inte det här onödigt bra? frågade han. Jo, sa en bestämd dam på produktionslinjen, det är så Absolut är — onödigt bra.
Som gammal idrottare ligger sportparallellerna nära till hands för Krister Asplund. Han hyllar tävlingsinstinkten som motivationsfaktor och menar att man kan lära sig mycket av ett fotbollslag som Mjällby.
— Jag missar sällan en match då Mjällby spelar på hemmaplan. Där kommer AIK, MFF eller HIF med välbetalda superstjärnor och så åker de ofta hem tomhänta. Det är lagbyggets seger. Dels gäller det att komplettera varandra, dels att skapa motivationen och vinnarinstinkten i laget. Borta är de inte alltid så bra, men när Mjällby tågar ut på Strandvallen är de som tigrar, säger han.
Passionen för det man gör är en annan punkt högt upp på Krister Asplunds lista. Ändå bleknar hans lojalitet mot vodkatillverkaren som varit hans arbetsplats i 31 år jämfört med Antje Jackelèn, biskop i Lunds stift sedan 2007 och favorittippad i valet till Sveriges ärkebiskop i mitten av oktober.
— Jag har fått gåvor med mig in i livet och kyrkan har uppmuntrat mig att utveckla mina gåvor. Så om kyrkan kallar då ska jag ha väldigt starka skäl att säga nej. Visst kan jag få ångest över vad som väntar när jag får stora utmaningar, men så lever jag också på hoppet att den gud jag tror på inte överger mig. Det ger mig möjlighet att vila mitt i det ansträngande, säger hon.
Antje Jackelèn är administrativ chef över ganska få, men basar ändå över flera tusen kyrkoanställda i Skåne och Blekinge. Hur blir man en sådan andlig ledare? undrar Rapidus Jan Wifstrand som håller i samtalet.
— Det är något som växer fram. Dels genom min utbildning, men det handlar inte om att läsa så och så många poäng teologi, utan om att bli teolog. Att integrera tro och filosofi, hjärna och hjärta.
Född i Tyskland och med flera år som lärare i teologi vid Lutheran School of Theology i Chicago i bagaget har Antje Jackelèn ett bredare internationellt perspektiv än de flesta i hennes skrå. Det har satt vissa spår i hennes sätt att leda organisationen, tror hon.
— Jag tycker jantelagen är en av det svenska samhällets största fiender. Det blir så svårt att visa sann glädje över framgångar. I USA finns en kultur av empowerment och jag letar fortfarande efter ett bra svenskt ord för det. Ett viktigt drag i ledarskapet för mig är att ge empowerment, så att andra kan ta plats och växa.
Ola Jönsson Bergström Carl-Johan Björklund
Trots sina speciella förutsättningar hävdar både Krister Asplund och Antje Jackelèn att deras ledarskap i breda drag är applicerbart även på andra organisationer. Det är just de röda trådarna som Ola Jönsson Bergström och Carl-Johan Björklund försöker ta fasta på i sin bok, där de intervjuat 100 svenska ledare från en rad olika branscher om sina erfarenheter.
Utöver lagbygge och passionen för det man gör är modet, självinsikten och drivet eller envisenheten i motvind några av de nyckelord som återkommer. Störst intryck gjorde Pia Sundhage, tränare för svenska damlandslaget i fotboll.
— Hon är fotboll. Kanske hade hon inte varit en lika stor ledare inom andra områden. Man gör varandra bra sa hon, och det tycker jag var på pricken, säger Carl-Johan Björklund.
Efter jobbet-mötet avslutas med att Ola Jönsson Bergström och Carl-Johan Björklund förärar Malmö högskolas tidigare studentkårsordförande Lina Hedman ett ledarskapsstipendium i form av mentorskap och ett års Rapidusabonnemang. Kanske är det en ny Pia Sundhage som kallas upp på scen, om än inom ett annat fält?
Text: Erik Olausson
Bild: Kristoffer Lindblad
Claes Albinsson, Mannheimer & Swartling; Jan Wifstrand, Rapidus; Sven Landelius, ESS/Sven Landelius Consulting | Maria Nyrell, Awapatent; Martin Diamantoudis och Alexandra Werder Hallonkvist, Invest in Skåne |
Anna Käck, ID Kommunikation, Kristina Walls, Awapatent | Kristian Svensson, Rapidus; Lisa Welander och Pella Persdotter Feldtmann, The Concept Factory |
Johan Sjöberg, SEB; Martin Gerge Nilsson, PS Communication | Mikael Voltaire, Coeli; Sean Olbers, Sigma |
Peo Rundberg, Cision Sverige; Per Arne Stenlund, Mason Management | Peter Blomsterberg, Avega group; Sofia Åberg, Awapatent |
Johan Fernö, ID Kommunikation; Ingrid Svalin, Eminent reklam |
Helena Sund, Sund Resurs; Rickard Wendel, Wendel Politik och påverkan |