måndag 30 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

IT-bolag bygger lekstuga åt mobilnördar

Jakten på rätt kompetens har fått IT-konglomeratet Menmo att ta till en ovanlig metod. Med en kafémiljö och community för webb- och mobilentreprenörer som dragplåster hoppas bolaget hitta såväl lattesörplande arbetskraft som nya projekt att investera i.

Sedan Magnus Wide och kompanjonen Johan Ejermark drog igång Menmo och paraplybolaget Popa 2002 har sfären växt till ett tiotal dotterbolag. Nästan alla sysslar med sportrelaterade nät- och mobiltjänster — från Everysport, som förser majoriteten av de svenska dagstidningarna med sportresultat från de lägre serierna, till Sportsverige, som sköter annonsdrivna sajter med hundratusentals besökare.

De senaste åren har mest krut lagts på dotterbolaget Mobenga, som utvecklar teknik för vadslagning i mobiltelefoner åt kunder som Expect, Bet24 och Unibet. Bolaget såldes i somras för 73 miljoner kronor till brittiska Playtech, med möjlighet till tilläggsköpeskilling längre fram. Sedan början av året har personalstyrkan växt från 8 till närmare 30 personer och ytterligare 15 ska anställas inom kort, enligt VD Christian Rajter.

Mobenga sitter kvar i samma lokaler som Menmo. Där håller även Menmos nya arbets- och kafémiljö på att ta form, riktad till nät- och mobilentreprenörer som vill arbeta sida vid sida med likasinnade.

— Vi kommer även köra nät- och mobilrelaterade möten, visa demoprojekt och så vidare. Det blir mycket tekniknörderi, säger Magnus Wide och visar en app för att beställa kaffet i baren på distans.

Medlemsavgifterna räcker inte för att bekosta lokalerna. Istället ser Magnus Wide kafémiljön som ett experimentellt sätt att hitta nya talanger att rekrytera och nya projekt att investera i, även utanför sportvärlden. Menmo har redan idag dotterbolaget Nortic, som hanterar biljettförsäljningen åt främst festivaler och kulturarrangemang, samt ett projekt om en sökbar samlingsplats för pedagogiska appar.

Erik Olausson

Jakten på rätt kompetens har fått IT-konglomeratet Menmo att ta till en ovanlig metod. Med en kafémiljö och community för […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Crunchfish: ”Vi har haft fel approach”

    Malmöbaserade Crunchfish aktie har gått upp med 100 procent sedan i fredags. Bolaget lade nyligen ner ett av två affärsområden och släppte en positiv patentnyhet. Men vd Joachim Samuelsson menar att något helt annat driver kursen.

  • Djäkne Startup Studio säljer edtechbolag

    Malmöbaserade Djäkne Startup Studio säljer edtechbolaget Studybee. Köparen är en av Sveriges största skolportaler. – Vi påbörjade diskussioner om försäljningen av Studybee för ett halvår sen, säger Magnus Wide på Djäkne Startup Studio.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Beammwave – risk vänds från ned till upp

    Mobilteknikbolaget Beammwaves aktiekurs har lyft ordentligt den senaste tiden efter att intresset för bolagets teknologi ökat. Nu handlar det ”bara” […]

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.