När Viktor Muller stångar sig blodig mot de kinesiska investerarna går det desto bättre för ett litet skånskt IT-bolag. Rapidus kan i dag berätta att börsnoterade DingLi Communications pumpat in 3,9 miljoner euro i Amanzitel sedan uppköpet i maj i år. Under hösten ska en rad applikationer släppas på den svenska marknaden.
I våras slukade DingLi Communications lilla Amanzitel med rötter i Mobile Heights Business Center i Lund. Sedan uppköpet har Amanzitel växt från ett fåmansbolag till att i dag vara runt 30 anställda, varav sex sitter i Helsingborg. Kontor finns numera även i Vitryssland, Portugal, Egypten och Kina. Till största delen rör det sig om utvecklingspersonal.
Båda bolagen arbetar med lösningar för att observera och optimera trafiken på stora datanätverk. Amanzitels öppna plattform bygger på teknik från ett annat hett skånskt IT-bolag, nämligen Neo Technologys grafdatabas.
Närmast ligger en lansering av nya applikationer, riktade mot vanliga konsumenter, som kommer att testas på den svenska marknaden. Det handlar exempelvis om säkerhetsapplikationer till mobiler. Applikationerna är gratis, intäkterna ska istället komma från operatörerna som får informationen kring hur väl deras mobila nätverk fungerar på en specifik plats vid ett specifikt tillfälle.
— I slutänden handlar det om att optimera nätverkets kapacitet och kvalité så att kunderna är nöjda och inte väljer att byta operatör, säger Amanzitels VD Ian Vernon.
Vid affären i maj köpte DingLi 51 procent av grundarnas aktier i Amanzitel. En option finns på att köpa resterande delar av bolaget under 2012-2014 och ytterligare investeringar är aktuella om de uppsatta målen nås det närmaste åren. Ian Vernon uppskattar att omsättningen landar på 3-4 miljoner kronor i år.
2010 omsatte DingLi motsvarande 470 miljoner kronor och redovisade en vinst på 194 miljoner. Så sent som förra månaden öppnade bolaget ett sälj- och supportkontor i Kista som ska hantera den europeiska marknaden.
Joel Lyth