Med över två miljoner låtar i den växande katalogen skulle Echolize bli Malmös svar på streamingtjänsten Spotify. Men konflikterna i bolaget har växt medan Echolize dragit på sig skulder till underleverantörer och för uteblivna löner. Nu bryter en handfull anställda sig loss för att starta en konkurrerande musiktjänst baserad på samma teknik.
Enligt den tidigare försäljningschefen Richard Lindberg har ingen i den tio man starka personalen fått någon lön sedan april. De anställda har nu tagit hjälp av facket för att kunna försätta företaget i konkurs och få ut sin lön via den statliga lönegarantin.
Ingen person finns heller längre som formellt ansvarig för bolaget. Enligt Bolagsverket kommer Echolize att tvångslikvideras inom en snar framtid, om inte en styrelse och revisor tillsätts snarast.
Echolize startade i spåren av det konkursade bolaget Rewiired och tog under hösten in drygt sju miljoner kronor i riskkapital, varav merparten från affärsängeln Lars Byléhn. Med sin mjukvara, som låter användaren ladda ner film- och musikfiler där nedladdningen följs av en reklamfilm, har bolaget fått viss uppmärksamhet i medierna som en framtida utmanare till väletablerade jättar som Spotify och Wimp.
Rickard Lindberg leder utbrytargruppen och räknar med att få igång tjänsten Doloder, baserad på Echolizes teknik, redan inom någon vecka.
— Idén är för bra för att inte köra vidare med. Till en början blir det framförallt artister som inte redan har kontrakt med stora förlag. Men innan vi har nått en viss volym i nedladdning så blir det inget betalt för dem, säger Richard Lindberg.
Enligt honom finns inga patent som hindrar lanseringen av Doloder. Det ser dock ut att vara upplagt för fortsatt strid, då operativt ansvarige på Echolize, Mårten Ohlin, hävdar motsatsen. Han är i övrigt fåordig med kommentarer.
— Vi har en patentansökan som ligger och bearbetas. Dessutom har alla i personalen skrivit på ett sekretessavtal. Om man kör igång en egen tjänst så bryter man avtal, säger han.
Rapidus har utan framgång sökt Lars Byléhn för en kommentar.
Anders Frick