tisdag 5 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Datormolnet är här — men glöm inte strategin

Kort sagt: Klumpiga datorer och stora egna serverhallar är hopplöst ute. Inne är bärbara datorer med uppkoppling mot internet, där program och till och med hela operativsystem finns tillgängligt — överallt, hela tiden. Så kallad cloud computing är flexibelt och kostnadseffektivt, men det är viktigt att ha en klar strategi för hur tekniken ska användas.

Av Anders Frick

Det är lätt att starta företag idag, åtminstone när det gäller de tekniska resurserna. Inte många nystartade fåmansbolag kommer på tanken att skaffa sig en teknisk infrastruktur med egen telefonväxel eller egen e-postserver. Istället är det mobiltelefon som gäller för telefoni, medan e-posten sköts av någon annan.

Cloud computing kan enklast översättas till datormoln. Vanliga moln är svåra att ta på, men de finns ändå där. Samma sak gäller med datormoln. Där finns resurser i form av teknik och programvara som går att komma åt på distans. E-post är perfekt att använda i molnet och nu erbjuds allt fler tjänster inom det området. Främsta argumentet är kostnadsbesparingar, både i form av inköpskostnader för hård- och mjukvara, men även genom ökad tillgänglighet och flexibilitet.

En jätte på området är Google, som med paketet Google Apps erbjuder användare e-post, dokumenthantering, kalender och liknande. En annan gigant är Salesforce, som fixar kundhanteringssystem på nätet. Istället för att äga och underhålla egen hård- och mjukvara sköter företag som Google och Salesforce det.

Olof Hernell ansvarar för försäljningen av Google Apps på Avalon Information Systems AB. Han säger att ungefär 80 procent av IT-avdelningarnas tid på företagen går åt till att hålla enkla tjänster såsom e-post och kalender igång. Genom att lägga ut tjänsterna i molnet kan medarbetare på IT-avdelningen fokusera på andra arbetsuppgifter.

Många funderar redan i de banorna. Analysföretaget Gartner tror att 20 procent av alla företag år 2012 inte alls kommer att äga någon egen hårdvara, till förmån för tjänster i datormolnet. Idag använder mer än två miljoner företag Google Apps.

Småföretagen är föregångare i denna utveckling, men också när det gäller större företag går det att se samma trend. Här går dock förändringen inte lika fort.

Denna långsamhet i övergången kan dock få bakslag på oväntade sätt. Förutom att många konsumentinriktade tjänster i molnet idag är gratis, kan de ofta vara bättre än de dyrare alternativen. Det gör att kreativa medarbetare på egen hand använder molntjänster utan att det är sanktionerat, helt enkelt för att kunna arbeta mer effektivt.

På så vis riskeras att viktig och hemlig information kommer på villovägar eller försvinner. Lösningen är inte att förbjuda tillvägagångssättet, utan att istället på ett genomtänkt sätt börja använda tjänster i datormolnet.

En annan risk med molnet är tillgängligheten. Det har hänt att Googles e-posttjänst drabbats av driftstopp, vilket lett till ramaskri bland användarna, och förra veckan var bloggverktyget WordPress nere i ett par timmar. Det gäller att kunna känna sig trygg och kunna lita på de leverantörer som erbjuder tjänster i molnet, eftersom man ju faktiskt lägger affärskritiska funktioner i händerna på andra företag.

Kritiska röster höjs även för problemet med att integrera tjänster från molnet med resten av verksamheten. Men samtidigt som risken för kompabilitetsproblem uppstår finns det pigga småföretag som tar chansen att dra nytta av olikheterna, genom att skapa lösningar som integrerar gammalt med nytt.

Datormolnet är nämligen här för att stanna, vilket inte minst märktes förra veckan då Connect Skåne arrangerade ett seminarium i ämnet. Flera av de kommande bolagen hos Connect har affärsmodeller som är baserade på molnet.

Det finns olika nivåer för hur molnet kan användas. Själva basen är en virtuell infrastruktur, där datorer förflyttas från företagens egna serverhallar till en central plats som någon annan sköter om. Nästa lager är en serviceplattform likt Amazon Web Services och Google Apps Engine, där programmen körs. Högst upp finns gränssnittet mellan slutanvändare och program.

Även operativsystem går att köra via molnet. Åtminstone känns det så. Genom att ha datorns skrivbord och program i molnet och bara visa upp skärmbilder från en server går det att minska behovet av kraftfulla datorer. Med skrivbordet på nätet kan användarna klara sig med tunna klienter, i form av enkla datorer, surfplattor eller mobiltelefoner.

Här finns möjligheter för aktörer i Öresundsregionens starka mobilindustri. På tjänstesidan finns en uppsjö bolag som låter användare arbeta direkt mot servrar på nätet. En sådan tjänst erbjuder Malmöbolaget Bambuser, som låter användaren direktsända sina upplevelser genom mobiltelefonens kameraöga.

Datormolnet är här nu, och förr eller senare kommer de flesta företag att använda sig av det. Men det gäller att göra det på ett medvetet sätt, där riskerna inte föraktas.

Kort sagt: Klumpiga datorer och stora egna serverhallar är hopplöst ute. Inne är bärbara datorer med uppkoppling mot internet, där […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så hanterar han galna tillväxten

    Sommarintervju: ”Upprustningen är ett apparat som inte bara kan stängas av.” Det säger Daniel Ljunggren, vd för Mildef, och menar att bolagets tillväxt är här för att stanna.

  • Den verkliga AI-utmaningen har knappt börjat

    Det är något nästan febrigt över AI just nu. Men de AI-startups som i dag rider på vågen bör ställa sig frågan: är våra kunder här för att stanna? Jan Dahlqvist höjer ett varningens finger.

  • Beammwave gör nyemission

    Radioteknikföretaget Beammwave i Lund vill få in 65 miljoner kronor för att inleda storskalig tillverkning. – Vi har flera mycket stora multinationella kunder som väntar, säger vd Stefan Svedberg.

  • Hänt i vecka 31

    Vd-ruljangs och eftersläntrande kvartalsrapporter var det som dominerade det sommarstilla nyhetsflödet förra veckan. Bland annat vände Joel Eklunds ryggsäcksbolag USWE Sports till vinst, nästan.


  • Beammwave gör nyemission

    Radioteknikföretaget Beammwave i Lund vill få in 65 miljoner kronor för att inleda storskalig tillverkning. – Vi har flera mycket stora multinationella kunder som väntar, säger vd Stefan Svedberg.

  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • Axis – tio år efter Canons köp

    Det är nu tio år sedan Canon köpte Axis. Sedan dess har det gått minst sagt bra. Rapidus har tittat på 2024 års siffror och räknat ut hur mycket Canon skulle få betala om de köpte Axis i dag.

  • Doros aktie till väders

    Doro, som tillverkar mobiltelefoner för äldre, fick se sin aktie stiga kraftigt på måndagen. Rapidus anar varför.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Hologrambolaget vill ha 50 Mkr

    Teknologibolaget Realfiction Holding vill göra en företrädesemission på 50 miljoner kronor före kostnader. Pengarna ska användas till låneavbetalningar och till kommersiella aktiviteter kring bolagets 3D-hologram. 

  • Crunchfish: ”Vi har haft fel approach”

    Malmöbaserade Crunchfish aktie har gått upp med 100 procent sedan i fredags. Bolaget lade nyligen ner ett av två affärsområden och släppte en positiv patentnyhet. Men vd Joachim Samuelsson menar att något helt annat driver kursen.