torsdag 2 maj 2024

inloggad som

… men åtgärder kan dröja

|  
|  ,

Storföretagen i Västra hamnen i Malmö kräver att kommunen gör något åt trafiksituationen, men trots att man på Malmö stad är medveten om läget, är inga större förändringar planerade.

Camilla Morland, trafikplanerare på kommunens gatukontor, säger att kommunen tittat på att bygga nya broar, bland annat från mellersta hamnen, men att det inte är aktuellt just nu. 

— I början hade man som ambition att göra Västra hamnen helt bilfri och i första hand bygga för cyklister och kollektivtrafik. Men när vi får spårvagnar till Malmö är Västra hamnen ett prioriteringsområde. En av ändstationerna ska ligga där, säger Linda Jonsson, informatör på Malmö stad.

Kommunen tänker sig en lägre parkeringsnorm i området, alltså minska kraven på antal parkeringsplatser som behöver byggas, vilket ska leda till färre bilar. I planerna finns också mer information för att få fler personer att gå med i bilpool.

Anders Frick

Storföretagen i Västra hamnen i Malmö kräver att kommunen gör något åt trafiksituationen, men trots att man på Malmö stad […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

  • Ascelia rusar på fas 3-resultat

    Ascelia Pharma, med huvudkontor i Malmö, redovisar positiva resultat från en fas 3-studie med kandidaten Orviglance. Aktien rusade på beskedet.

  • Delningsekonomi i Lejonkulan

    I morgon fredag släpper vi ett nytt avsnitt av Lejonkulan. Här är frågan om det finns ekonomi i delningsekonomi.