måndag 22 juli 2024

inloggad som

… men åtgärder kan dröja

|  
|  ,

Storföretagen i Västra hamnen i Malmö kräver att kommunen gör något åt trafiksituationen, men trots att man på Malmö stad är medveten om läget, är inga större förändringar planerade.

Camilla Morland, trafikplanerare på kommunens gatukontor, säger att kommunen tittat på att bygga nya broar, bland annat från mellersta hamnen, men att det inte är aktuellt just nu. 

— I början hade man som ambition att göra Västra hamnen helt bilfri och i första hand bygga för cyklister och kollektivtrafik. Men när vi får spårvagnar till Malmö är Västra hamnen ett prioriteringsområde. En av ändstationerna ska ligga där, säger Linda Jonsson, informatör på Malmö stad.

Kommunen tänker sig en lägre parkeringsnorm i området, alltså minska kraven på antal parkeringsplatser som behöver byggas, vilket ska leda till färre bilar. I planerna finns också mer information för att få fler personer att gå med i bilpool.

Anders Frick

Storföretagen i Västra hamnen i Malmö kräver att kommunen gör något åt trafiksituationen, men trots att man på Malmö stad […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.