lördag 23 november 2024

inloggad som

Vakna, Skåne!

Kort sagt: I december rapporterade de danska medierna om hur den låga svenska kronkursen och billigare matmomsen ger danskarna chans att göra stora klipp i Skåne. Men den positiva bevakningen har inte följts upp, marknadsföring för skånska butiker saknas i de danska medierna. Det är som om de svenska butikerna inte tror att de kan rå på den danska marknaden. Såväl media- och kommunikationsbranschen som Skåne behöver en rejäl väckarklocka.

Av Keld Broksø, Rapidus Köpenhamnsredaktör

Det borde ha gått upp ett ljus för skånskt näringsliv, och inte minst medie- och kommunikationsbranschen, då de danska medierna i julruschen 2008 gjorde stora rubriker av en gammal nyhet: Det kan löna sig för danskarna att göra inköpen i Skåne.

Skillnaden från förr var att en finanskris mitt i julhandeln gjorde priset till ett viktigt konkurrensmedel. Den danska morgontidningen Politiken använde två helsidor till prisjämförelser, som sedan följdes upp i TV och konsumentbilagor där livet tycks handla om platt-tv från vägg till vägg, köksöar och specialdesignade diskborstar.

Danskarna började hamstra. Så även undertecknad, som undersökte priset för 2-årsservicen på en Peugeot. I Köpenhamn hade verkstadens genomgång gått lös på 4.000 danska kronor. I Malmö kostade den 3.788 svenska kronor, motsvarande 2.587 danska. Då är de billigare reparationerna inte medräknade. Efter besöket hos verkstaden blev det dessutom storhandling på ICA. Utan att göra listan med prisexempel alltför lång kan nämnas att en flaska med 875 ml Heinz tomatketchup köptes in, 20 danska kronor billigare i Skåne. Här spelar den låga svenska kronkursen in, men också en matmoms på 12,5 procent mot Danmarks 25 procent.

Upplevelsen väcker kritiska frågor om skånskt affärssinne. Den danska euforin över billiga priser i Skåne har helt enkelt inte följts upp det minsta.

Låt oss börja med bilarna. Var är de svenska verkstädernas annonser i danska medier, bilmagasin och på sajter? Det är väl känt att de höga registreringsavgifterna gör bilarna dubbelt så dyra i Danmark jämfört med i Sverige. Det betyder att de nu krisdrabbade danska bilhandlarna försöker ta in hela vinsten på service och reparationer, vilket gör det värt att titta närmare på prisskillnaden mot Skåne även där.

Det är märkligt att danska avdelningar av stora bilkoncerner inte självmant börjat erbjuda reparationer på andra sidan Sundet, eller att oberoende verkstäder inte gör mer väsen av sig.

Visserligen kräver det förändringar och nedskärningar på några av verkstäderna i Köpenhamn, men eftersom Peugeot och andra bilmärken finns på båda sidor är det bara en fråga om ett koncernbeslut. Detsamma gäller elektronikkedjor som etablerat sig på båda sidor Sundet, såsom Elgiganten och Hi-Fi Klubben. Ett exempel: i Köpenhamn kostar en B&W Zeppelin iPod-högtalare 4.499 danska kronor hos Hi-Fi Klubben. I deras butik i Malmö är samma högtalare motsvarande 608 danska kronor billigare. För Hi-Fi Klubben som koncern skulle marknadsföring i Danmark av dyra prylar köpta i Sverige vara en bra affär.

Och ICA? Långt fler danskar än de som själva hittar hit skulle kunna lockas till Skåne. Men i högen av reklamblad från danska livsmedelskedjor som Føtex och Super Best hittar man i Köpenhamnsområdet aldrig någon reklam från Skånes ICA-butiker. Inte heller annonseras deras extrapriser i tidningen. Det står i bjärt kontrast mot nordtyska Fleggaard, som kör aggressiv marknadsföring i Köpenhamn.

Med språksvårigheter och dålig kunskap om den danska marknaden är skånsk marknadsföring i Danmark krångligare än på hemmaplan. Men det finns kompetens för att övervinna svårigheterna. Kommunikationsbyråer som Bysted och GCI Mannov har kontor i såväl Malmö som Köpenhamn. Man kan fråga sig vilka synergieffekter de hoppas på av det arrangemanget om de inte drar nytta av affärsmöjligheter som den här? Det verkar som om media- och kommunikationsbranschen över Sundet sitter passiv och väntar på att det skånska näringslivet själva ska komma på att det finns mycket pengar att tjäna på danska konsumenter och danskt näringsliv.

Ur ett fågelperspektiv kommer den ökade konkurrensen bara att vara smärtsam för danskt näringsliv och detaljhandel under en övergångsperiod. På sikt kommer den ökande konkurrensen vara gynnsam för EU:s inre marknad i regionen. Prisskillnaderna blir ett övergående fenomen. Ett fenomen som den ekonomiska historieskrivningen kommer att prisa som gynnsamt för utvecklingen mot en samlad, styrkt Öresundsregion med mer integration, harmonisering och en annars alltför långsamt införd euro i Danmark och Sverige. Så lyss till ropet från Rapidus danska sida: Vakna, Skåne!

Keld Broksø

Kort sagt: I december rapporterade de danska medierna om hur den låga svenska kronkursen och billigare matmomsen ger danskarna chans […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad