Som speed dating — fast i bolaget Speed Pitchings variant är det inte kärlekskranka singlar utan entreprenörer och investerare som möts öga mot öga. Bakom projektet står tre unga företagare, som håller sitt första evenemang i början av juni.
Malmöbaserade Speed Pitchings koncept är möten där entreprenörer, investerare och övriga intresserade möts för att mingla. Medan de andra deltagarna lyssnar på föredrag får tio utvalda entreprenörer kort presentera sina idéer för en rad investerare. Investerarna utser sedan fem finalister som publiken får rösta på.
— Till skillnad från i tv-programmet Draknästet är det här bara ett första möte, investerarna måste inte bestämma sig på plats. Uppstår intresse kan de träffas igen och gå in mer på detaljer, säger Emro Alkiwy.
Han har grundat bolaget tillsammans med Jacob Lönroth och Richard Laurits, som sedan tidigare driver webbtjänsten DineOnline. Själv driver Emro Alkiwy PR- och designbolaget Statuesque.
— Vi är själva entreprenörer och vet att det kan vara omständligt att komma ut på marknaden, hitta investerare och få kontakter. Därför är det många affärsidéer som aldrig blir testade på riktigt, säger Emro Alkiwy.
För tillfället söker grundarna efter hugade entreprenörer till det första mötet, som hålls den 4 juni i samarbete med Malmöinkubatorn Minc. Till hösten är målet att köra möten ungefär en gång varannan månad.
— Så småningom vill vi också starta möten nationellt och i Köpenhamn, säger Emro Alkiwy.