Nattaro Labs fyller på kassan i en riktad nyemission i vad som ser ut som en akut räddningsinsats. Enligt bolaget ska pengarna bland annat gå till satsningen på försäljning online.
Lundabaserade Nattaro Labs utvecklar tjänster och produkter för att förebygga och bekämpa vägglöss. Nu tar bolaget in 4,4 miljoner kronor i en riktad nyemission. Såväl befintliga storägare, bland dem Tibia konsult som är största enskilda ägare, som styrelse och ledning deltar i rundan, tillsammans med externa investerare

– Vi ska satsa på försäljning mot konsument online. Under detta året har vi satsat stenhårt på den kanalen och mer än dubblat antalet marknader där vi finns online, och vi ska rulla ut fler, säger vd Fredrik Trulsson.
Utöver e-handelssatsningen ska pengarna från nyemissionen enligt ett pressmeddelande användas till ”rörelsekapital för att ta bolaget till positivt kassaflöde”. När bolaget förväntas nå dit vill Fredrik Trulsson inte kommentera närmare.
Han kom till Nattaro Labs med ledande roller inom Bonnier, MTG och Bisnode på sitt CV. I maj i år klev han upp som vd från posten som marknadschef i bolaget. I samband med vd-tillsättningen sade styrelseordförande Johan Röme till Rapidus att ”med Fredrik får vi en ännu mer marknadsdriven vd och bolaget behöver öka försäljningen”.
2024 sjönk koncernens omsättning med 5 procent och landade på 4,4 miljoner kronor, samtidigt som resultatet efter skatt blev ett minus på 5,3 Mkr. Den senaste kvartalsrapporten pekar i samma riktning. Även under årets första sex månader minskade omsättningen jämfört med samma period förra året samtidigt som förlusten ökade.
– Vi ser väldigt positivt på försäljningen online, vi ser verkligen potentialen. Jag kan inte säga så mycket mer än så, säger Fredrik Trulsson.
Nattaro är noterat på Spotlight Stock Market. Teckningskursen i den riktade nyemission är 0,35 kronor, vilket innebär en rabatt på cirka 17 procent jämfört med måndagens stängningskurs.
Ola Nilsson