Containern står packad och klar. Den första leveransen av laddskenor till hamnen i Los Angeles skulle ha gått iväg förra veckan. Men de nya tullreglerna är nu så omfattande att företaget inte kan skicka den.
– Vi har kämpat på kvällar och helger för att få leveransen klar i tid, men nu står containern här och väntar, säger Dan Zethraeus, grundare och teknisk chef på Elonroad.

Orsaken är att de tullar som USA infört mot EU är så omfattande att det skapar förvirring hos avsändarna i Europa om vad som faktiskt ska redovisas för USA:s tullmyndighet. Samtidigt är den amerikanska byråkratin tagen på sängen och hinner inte med att behandla allt gods som ska redovisas.
Elonroad tillverkar laddskenor för fordon som tar upp el med en mottagare under bilen. I vintras landade företaget en order på skenor till en hamnterminal i Los Angeles med kunden International Transportation Service LLC. Rapidus rapporterade om detta i december, läs här.
Nu var det dags att leverera.
Men den 18 augusti kom nya besked från USA som säger att varje enskild komponent ska förtullas i sammansatta industriprodukter. Till exempel järn, koppar och aluminium har olika tullsatser. För Elonroads del innebär det att skruvar av järn och skenor av aluminium ska särredovisas.
Hade skålat i champagne
– Vi hade ett avtal om leveranstid med vår kund i USA. Självklart vill vi hålla tiden och vi skålade i champagne för att vi lyckats när vi stängde dörren till containern. Dagen efter kom inte speditören för att hämta. Det fanns plötsligt nya omfattande papper att fylla i, säger Dan Zethraeus.
Han har i dagsläget ingen överblick över de kostnadsmässiga konsekvenserna av förseningen eller hur mycket mer tullavgifter försändelsen kommer att kosta. Men en sak står klar:

– Det kommer att kosta mer. Preliminärt tror vi att det blir ungefär dubbla tullsatsen mot vad vi trodde innan. Sedan är själva förseningen besvärande. Byråkratin kring det här tar upp vår tid och vi kan inte fakturera förrän containern gått i väg, så detta drabbar vår produktivitet, likviditet och kassaflöde.
I skrivande stund räknar Elonroad på den exakta vikten på de skruvar som ingår i skenorna och Dan Zethraeus hoppas att leveransen till USA trots allt kan gå i väg om cirka en vecka.
Gunnar Wrede