Mattor och sportartiklar går bra, medan mode går trögt. Det framgår av de kvartalsrapporter som kom i förra veckan.
BHG-gängets sportbolag Wesports Scandinavia rapporterar 28 procents högre omsättning under andra kvartalet, 761,4 Mkr, jämfört med samma period i fjol, med en organisk tillväxt på 17,5 procent.
Bolaget kallar första halvåret för sitt starkaste någonsin sett till försäljning och tillväxt, med hänvisning till en 35-procentig ökning av justerad EBITA under andra kvartalet. WeSports slutförde under kvartalet fyra företagsförvärv.

”Marknaden för sport- och fritidshandel är stor och fragmenterad med tusentals mindre bolag aktiva i Norden – en struktur som skapar utrymme för betydande expansion”, skriver Wesports nye vd Ted Sporre.
Rugvista Group
Även mattbolaget Rugvista rapporterar en bra ökning. Omsättningen blev 150 Mkr, 17 procent mer än samma period i fjol, med en organisk tillväxt på 22,3 %. EBIT steg till 7,1 Mkr, från 2,4 Mkr under samma kvartal i fjol.

“Marknadsbilden har under kvartalet varit spretig. Länder som tidigare visat stabil tillväxt har bromsat in, medan andra utvecklats över förväntan. Osäkerheten i marknadsförutsättningarna understryker vikten av vår geografiska diversifiering och operativa flexibilitet”, skriver tf. vd Ebba Ljungerud i en kommentar.
Boozt
Trögare gick det för mode-ehandlaren Boozt vrs omsättning under andra kvartalet var i princip oförändrad jämfört med samma kvartal 2024. EBIT ökade med 32 procent till 105 Mkr, men justerat EBIT minskade med 32 procent till 62 Mkr.
Nedgången berodde enligt rapporten på en lägre bruttomarginal som påverkades av lagerrensningen på Booztlet.com och en stärkt svensk krona.

“De första sex månaderna av året präglades av en utmanande marknad, särskilt med en svagare konsumentefterfrågan i våra större nordiska marknader”, kommenterar Hermann Haraldsson, medgrundare och koncernchef.
Doro
Mobilföretaget Doro rapporterar en 12-procentig ökning av omsättningen till 232,2 Mkr. Ebit minskade till 9,5 Mkr (12,6). Kassaflödet försämrades från 44,2 Mkr under Q2 2024 till –19,3 Mkr, vilket kopplas till utökade lager och abonnemangsmodeller. Samtidigt rapporterar bolaget en kraftigt ökad orderbok vid utgången av kvartalet till 102,3 Mkr jämfört med samma kvartal i fjol.
Precise Biometrics
Precise Biometrics rapporterar en marginell ökning av omsättningen till 20,8 Mkr (20,6). Resultatet låg kring noll och de årliga abonnemangsintäkterna, ARR, minskade till 18,2 Mkr (18,6), delvis på grund av en kundkonkurs.
Vd Joakim Nydemark skriver i sin kommentar att bolaget gjort framsteg i sin kommersialisering, bland annat i ett kundprojekt i Indien.
”Samtidigt påverkas vi även detta kvartal av det turbulenta marknadsläget och den försvagade amerikanska dollarn”, skriver han.
Aktien föll på rapporten.
Bimobject
Bimobjects omsättning minskade marginellt till 41,0 Mkr (41,8) och EBITDA-förlusten ökade till –20,6 Mkr, från –5,1 Mkr under Q2 2024. Nettoförlusten landade på –22,7 Mkr, jämfört med –6 Mkr under samma period i fjol.
Spotlight Group
Omsättningen i Spotlight Group minskade till 26,9 Mkr, jämfört med 29,3 Mkr under Q2 2024. EBITDA sjönk till 2,8 Mkr från 4,7 Mkr och bolaget rapporterar en förlust efter skatt om 2,6 Mkr, jämfört med 1,4 Mkr i vinst under Q2 2024.
Vd Peter Gönczi skriver i sin kommentar att koncernen väntar sig tillväxt och större rörelsemarginaler under andra halvåret i år, bland annat till följd av den nya listan Spotlight Value som utgörs av företag som historiskt sett uppvisat större tillväxtpotential.
Emiliano Strauss