fredag 19 december 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Den verkliga AI-utmaningen har knappt börjat

|  

Det är något nästan febrigt över AI just nu. Men de AI-startups som i dag rider på vågen bör ställa sig frågan: är våra kunder här för att stanna? Jan Dahlqvist höjer ett varningens finger.

Krönika av Jan Dahlqvist

Jan Dahlqvist.

Alla ska ha det. Pilotprojekt rullas ut i mängd. Stora budgetar frisläpps från bolagsledningar med en enda riktning: “Testa AI – innan vi hamnar efter.” Och resultaten? Initialt ser det strålande ut: snabbt växande MRR, nya kunder varje vecka, logotyper som glänser på pitch-decken.

Men under ytan döljer sig något mindre glamoröst: många av dessa kunder är inte köpare – de är nyfikna testare. Styrelser och ledning startar testpiloter i ett ökande tempo, i nästan alla industrier. Och när utvärderingen börjar, kommer de flesta av dem att försvinna.

Vi har varit här förut

I alla paradigmskiften finns en nyfikenhet, men också en okunskap kring vad man letar efter. Just nu testar alla, men snart kommer de att bli kräsna.

Det låter nästan exakt som pandemin. Minns du boomen av digitala tjänster 2020? Alla företag digitaliserade i panik – och ett år senare slog verkligheten till. Johan Nilsson, vd på Startdeliver, kallar det AI-versionen av “covid-effekten”:

“När allt lade sig kom en ganska stor churn-våg (kundavhopp). Jag tror vi kommer se en liknande utveckling nu”, säger han i en intervju med nyhetssajten Breakit.

AI-startups som i dag rider på vågen av hype och tillväxt bör alltså ställa sig frågan: är våra kunder här för att stanna? För om de inte är det, spelar det ingen roll hur bra siffrorna ser ut just nu.

Churn är lömskt

Det som gör churn så lömskt är att det smyger sig på. Det är inte ett framtidsproblem – det är ett nutidsarbete. När du ser det i rapporterna är det redan för sent. De smarta bolagen börjar jobba med retention (att behålla kunderna) dag ett.

När churn blir ett problem, skulle man ha agerat ett halvår tidigare.

Vad ska du göra då? Du måste visa värde – snabbt. Kunder som inte förstår varför de använder din produkt, kommer inte att stanna kvar. “Time to value” är den nya KPI:n som borde lysa rött på varje grundares dashboard.

“Man måste koppla användningen till affärsnytta. Vad sparar kunden? Vilket mål uppfylls? Vad får de på sista raden?” säger Johan Nilsson.

Positionera produkten

Det stora misstaget många AI-bolag gör just nu är att de skjuter brett. Men AI är inte magi – det löser inte alla problem, för alla företag, på en gång. Rådet är väldigt likt det som nästan alla startups borde tänka på:

Fokusera på ett snävt segment. Nischa in er på de kunder som har störst pain och lägst tröskel till adoption (att börja använda).

Det gäller alltså att både förstå vem du gör din produkt för – och exakt vilket problem du löser. Och nej, “vi automatiserar processer med AI” räcker inte som svar.

Titta på beteendet, inte bara siffrorna

För att förstå var du riskerar tappa kunder räcker det inte med att stirra på MRR (månatlig återkommande intäkt) och NPS (kundnöjdhet). Du måste ner i detaljerna. Titta på användardata. Vem använder produkten varje vecka? Vem gjorde det i början – men har nu loggat in två gånger på en månad?

Slutsats: AI-hajpen är verklig – men lojaliteten måste byggas som alltid.

Vi är i början av ett nytt teknikskifte, det råder ingen tvekan om det. Men oavsett hur het tekniken är, så kommer den gamla sanningen alltid att gälla: det är inte vem som får in flest kunder – det är vem som får flest att stanna.

Det är något nästan febrigt över AI just nu. Men de AI-startups som i dag rider på vågen bör ställa sig frågan: är våra kunder här för att stanna? Jan Dahlqvist höjer ett varningens finger.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Från exitdepp till nystart

    ,
    I senaste avsnittet av Rapidus podd Lejonkulan: En AI-tjänst som effektiviserar och automatiserar säljteamens arbete, det är idén till startupen […]


  • Från exitdepp till nystart

    I senaste avsnittet av Rapidus podd Lejonkulan: En AI-tjänst som effektiviserar och automatiserar säljteamens arbete, det är idén till startupen […]

  • Ett skånskt näringslivsår som inte liknade något annat

    ÅRSKRÖNIKA: 2025 går till historien som året då skånska bolag försökte navigera ett makroläge som en Lundabo cyklar i motvind: det går framåt, men ingen vet hur, skriver Jan Dahlqvist.

  • Gurk-gate i Lejonkulan

    Saveggy är tillbaka i Lejonkulan efter sin stora pilotlansering där företaget fick smaka på hur snabbt negativ press kan sprida […]

  • Filmindustrin i Lejonkulan

    Först blev han rockstjärna, sedan började han jobba med filmproduktion och världskända tv-serier. Nu driver han en startup som ska […]

  • Svenska modellen gynnar 34:orna

    Sverige har varit utdömt som investeringsland på senare år. Men 34:orna kan skatta sig lyckliga att de befinner sig just här. Vi sitter på en unik, men förbisedd, konkurrensfördel jämfört med övriga Europa, skriver Jan Dahlqvist.

  • I Love Lund i Lejonkulan

    I ett nytt avsnitt av Rapidus podd Lejonkulan får Jan Dahlqvist besök av investeringsbolaget I Love Lunds grundare Björn Englund. […]

  • Alixlabs i Lejonkulan

    I veckans avsnitt av Lejonkulan gästas Jan Dahlqvist av halvledarkrymparen Alixlabs vd och medgrundare Jonas Sundquist.  Som Rapidus tidigare rapporterat […]

  • Precise Biometrics i Lejonkulan

    Det är premiär för säsong 5 i Rapidus podd Lejonkulan med Jan Dahlqvist, som i dag gästas av Precise Biometrics vd Joakim Nydemark.

  • Lund – staden där emissioner blev en industri

    Kommer vi i framtiden att tala om Lund som staden där nobelprisvinnande innovationer fick vingar – eller där emissionerna blev en egen industri? Det frågar sig Rapidus krönikör Jan Dahlqvist.

  • Investeringar över bron – tänk på det här

    Den som letar riskkapital på andra sidan Öresund gör klokt i att förstå skillnaderna mellan Stockholm och Köpenhamn. Rapidus delägare Jan Dahlqvist delar ett par erfarenheter efter 25 år i riskkapitalbranschen på båda sidor.