måndag 22 december 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

|  
|  

På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

Getaccept erbjuder digitala säljlösningar. Från att tidigare riktat in sig på att skapa digitala kontrakt och signeringar är huvudfokus nu på att erbjuda ”digitala säljrum” där säljare och kund arbetar parallellt med dokument och kommunikation i ett delat flöde.

— ”Digital Sales Room” är en kategori som kom för två år sedan och nu finns 60-70 bolag i den kategorin. Vi vill att Getaccept är det första man tänker på när man tänker på digitala säljrum, och vi är en god bit på väg, säger Samir Smajic som är vd och medgrundare till Getaccept.

Samir Smajic

Bolaget grundades 2016 och deltog i Silicon Valleys välkända acceleratorprogram Y Combinator. Bolaget kastades samtidigt in i kontroverser då delar av grundarteamet anklagades för att ha tagit med sig affärshemligheter från tidigare arbetsgivaren Apsis i Malmö.

2018 koncentrerades större delen av verksamheten till Sverige och Malmö. En av anledningarna var att bolaget bedömde att det är enklare att behålla personalen i Sverige utan konkurrens från techjättar som Google och Facebook.

— Vi kommer inte vara de som betalar bäst i lön utan hos oss är det andra värden som är viktiga. Vi har anställda som varit här i åtta-nio år nu, och med konkurrensen som finns i USA tror jag det hade varit omöjligt där. Det var en av anledningarna till att vi flyttade hem hela utvecklingsspåret, förklarar Samir Smajic.

Närmar sig lönsamhet

Idag har Getaccept cirka 160 anställda och kontor i fem europeiska länder och USA. Då moderbolaget är amerikanskt går det inte att få ut några exakta siffror om bolagets totala omsättning och resultat. 

Den amerikanska marknaden är den som växer bäst, säger Samir Smajic, men några siffror därifrån vill han inte uppge. För Europamarknaden låg omsättningen förra året på cirka 150 miljoner kronor med en förlust på cirka 10 Mkr. Även om bolaget vill växa med minst 20 procent årligen är nästa milstolpe att bli lönsamt.

— Förra året brände vi det med 10 miljoner precis. Nu är vi faktiskt lönsamma på kvartalsbasis, men vi har det inte som mål i år. Det är först nästa år enligt budgeten, säger Samir Smajic.

Getaccept har i olika omgångar rest kapital, senast en B-runda 2021 då kassan fylldes på med 20 miljoner dollar. Storägare är DN Capital och Bessemer Venture Partners. Även Spotifyinvesteraren Felix Hagnö och Spotifys tidigare CFO Peter Sterky har gått in med kapital, liksom Bill Macaitis tidigare CMO på Slacks. Någon ny runda finns inte i planerna just nu.

— Fördelen med oss är att vi inte spenderar så mycket pengar. Vi har kvar av det kapitalet och vi oroar oss inte för nästa kvartal, säger Samir Smajic.

AI måste vara med

En av strategierna för att kunna spendera mindre pengar har varit att involvera AI i så många delar av bolaget som möjligt. Alla anställda på Getaccept får redovisa hur de använder AI och på vilket sätt arbetet kan effektiviseras, och flera projekt för att öka AI-användningen har genomförts.

— AI ska vara en effektiviseringsmotor som alltid ska komma med i bilden. Innan vi lägger till en resurs ska vi se om det går att lösa på något sätt med AI, berättar Samir Smajic.

Samir Smajic har blivit en stor förespråkare av AI inom företagsutveckling och säger att ansvaret ligger hos vd:n för att driva på utvecklingen i bolaget. 

— Företagsledningen måste börja sätta direktiv och skapa förutsättningarna – och också kravställan. Då kan man inte bara säga att man ”måste testa lite” utan det måste bli en skarp kravställning. Många vd:ar får lite skit för det, men det handlar inte om att säga upp folk utan om att säkra företagets överlevnad.

Julia Fryklund

På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Från exitdepp till nystart

    ,
    I senaste avsnittet av Rapidus podd Lejonkulan: En AI-tjänst som effektiviserar och automatiserar säljteamens arbete, det är idén till startupen […]


  • Konsultbolaget lämnar Malmö 

    Avega lägger ner sin verksamhet i Malmö för att fokusera på verksamheterna i Stockholm och Göteborg. Nedläggningen berör ett 20-tal personer. 

  • Storbolagen har långt kvar med AI

    Varken Alfa Laval eller Ikea når ännu sina kunder med något som producerats med hjälp av AI. Eller i alla fall bara indirekt och en extremt liten del. Det framgick vid en frukost på torsdagen.

  • Efter konkursen – går mot mångmiljonvinst

    Tre år efter konkursen gör det nya DHF Airport Solutions sin första storaffär – och räknar med 25 miljoner i vinst nästa år.

  • Vd-byte på Lime

    Det vankas vd-byte på Lime Technologies när Nils Olsson slutar efter nästan 20 år i bolaget. — Det är helt odramatiskt, säger Nils Olsson till Rapidus.

  • Amerikansk jätte förvärvar Eletive

    Rapidus kan i dag avslöja att amerikanska riskkapitaljätten Accell-KKR köper en majoritet i Eletive. Här är de skånska investerarna som gör en lyckad exit. 

  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.