Ifrågasätt Media vill återuppliva kommentarsfunktioner på nätet och göra dem trollfria. Nu öppnas en investeringsrunda som ska räcka till svarta siffror.
Ifrågasätt Media erbjuder en mjukvarulösning för liverapportering med kommentarsfunktioner. Bolagets tjänst ska öka säkerheten genom att identifiera dem som deltar i chatten, vilket ska minska näthat. Idén fick grundaren Gustav Hjärn när de flesta svenska medier stängde ner sina kommentarsfält efter att de ofta togs över av nättroll och hatisk retorik.
Idag används liverapporteringsfunktionen av många av de stora mediehusen i Sverige, men kundbasen har sedan starten 2015 breddats till att också omfatta börsnoterade bolag, föreningar och senast också kommuner.

— Vår produkt matchar extremt bra mot de behov som kommuner och regioner har. De vill kunna nå ut med löpande kommunikation och nyheter, säger Gustav Hjärn, vd för Ifrågasätt Media.
En handfull kommuner har redan tecknat avtal, bland annat Malmö stad, som ska testa verktyget för medborgardialog. Samtal med ytterligare ett 40-tal kommuner förs också.
— Liveflödet är perfekt för kriskommunikation också, säger Gustav Hjärn.
Efter tio år som bolag har produkten blivit så pass ”mogen” att Malmöbolaget har kunnat skifta fokus till att handla mer om försäljning.
Finns i sju länder
— Vi har under de senaste 18 månaderna jobbat mycket för att ställa om till säljfokus. Nu har vi expanderat och finns i sju länder. Förutom i Norden har vi kunder också i Tyskland, Österrike och USA, där vi har FN som kund, berättar Gustav Hjärn.
Omsättningen har ökat stadigt de senaste åren, från strax över 4 miljoner kronor år 2020 till strax över 8 miljoner år 2023. Förra året ökade omsättningen ytterligare, även om de slutgiltiga siffrorna inte kommit än. Med vittring på lönsamhet öppnar bolaget en mindre kapitalanskaffningsrunda där det vill ta in mellan 1 och 3 miljoner kronor, för att kunna lägga ännu mer krut på försäljningen.
— Vi ökar vår säljstyrka och vårt första mål är att nå ett kassaflödesneutralt stadie. Jag tror att inom ett halvår så är vi nog där. Det ser ytterst lovande ut, säger Gustav Hjärn.
När resultatet är positivt är planen att ta in ännu mer kapital, totalt 10 miljoner kronor i år, för att öka expansionen ytterligare. Förutom att se fram emot svarta siffror kan bolaget redan nu glädjas åt att vara finalist i FN:s World Summit Awards i kategorin ”Government and Citizen Engagement”.
— För vår del är det ju en prestige i det. De väljer ut företag som är en samhällsnytta, där man kan vara på väg att påverka, säger Gustav Hjärn.
Julia Fryklund