Det snabbväxande Malmöbolaget Eletive gjorde sitt hittills sämsta år i fjol. Och då var tillväxten ändå 40 procent. — I år kommer vi att passera 100 miljoner i ARR, säger vd Marcus Wennmo.
Eletive utvecklar ett system för medarbetarundersökningar. Att engagerade medarbetare ger bättre ekonomiskt resultat är inte bara sprunget ur ett humanistiskt förhållningssätt, utan faktiskt också bevisat i forskning.
— Engagemang kan låta som ett fluffigt begrepp, men vi kan visa kopplingen till affärsmässiga KPI:er, eller sjukskrivningstal och lönsamhet, säger Marcus Wennmo, vd och grundare av Eletive, som erbjuder företag en tjänst för medarbetarundersökningar.
Snabb och kontinuerlig uppföljning på kortare medarbetarenkäter ska säkerställa att just engagemanget bland medarbetarna blir högt, och att eventuella problem kan lösas innan en medarbetare säger upp sig eller blir sjukskriven.
Bolaget grundades 2015 av Marcus Wennmo, Nils Wilhemsson, och Fredric Malmros, och har sedan dess kunnat växa enormt, trots flera utmanande perioder; först pandemin, och nu senast en lågkonjunktur som har fått många företag att skära ner på kostnader.
— Vi ser att konkurrenterna haft svårare att behålla sina kunder, och vi var förberedda på att det kanske skulle bli en större smäll. Vi har ett kundbortfall på cirka 7 procent, det är starka siffror i vår bransch, säger Marcus Wennmo.
Tillväxten har sedan 2020 varit hög; som mest som 200 procent och som minst runt 60-70 procent. 2024 års siffror har inte redovisats ännu, men kundbortfallet har kompenserats av nya kunder. Marcus Wennmo tror att de kommer att visa på en nettotillväxt på ungefär 40 procent, dessutom med ett positivt kassaflöde sedan i somras.
— Vi går plus varje månad, men för oss är det inget mål att vi ska bli väldigt lönsamma och gå med stor vinst varje år. Vi har fokus på att växa. Går vi med för mycket vinst så är det på bekostnad av tillväxten, därför vill vi ligga runt nollan, säger Marcus Wennmo.
De drygt 90 anställda utgår från kontoret på Gamla Väster i Malmö, även om kunderna finns över hela världen. Bolaget har redan nu större återkommande årliga intäkter utanför Sverige, och vill fortsätta att ta marknadsandelar i Europa.
100 miljoner i sikte
— Vi är stora i Norden och i de största länderna i Europa, men kan vi växa ännu mer i till exempel Tyskland, Frankrike eller Storbritannien? Vi vill växa i Europa under 2025, och göra det från Malmö. I år kommer vi att passera 100 miljoner i ARR, (årlig återkommande intäkt, red), säger Marcus Wennmo.
Tillväxtambitionerna till trots, så är det en ansvarsfull uppskalning som Marcus Wennmo understryker att det handlar om.
Att göra stora finansieringsrundor för att skala upp snabbt har inte varit bolagets melodi, istället har de i första hand genomfört riktade emissioner till befintliga ägare för att kunna öka storleken på bolaget.
Bland investerarna finns de båda Rapidusägarna Christer Fåhraeus och Jan Dahlqvist, Linus Wiebe och Mincs investeringsbolag Fasttrack Capital.
— Vi har en väldigt bra relation till våra ägare och vår styrelse. Det primära fokuset har varit att ta in kapital för att accelerera takten, och kan vi bara vara tydliga med att vi ska använda pengarna för att växa, så har vi förtroendet, säger Marcus Wennmo.
Julia Fryklund