Helsingborgsbolaget Sportscom skulle utmana Radiosporten med livesända radioreferat från stora ligor. Men precis före fotbollspremiären drar man ur sladden.
“Vi har tyvärr fattat det svåra beslutet att med omedelbar verkan avsluta Sportscom för att noggrant utvärdera eventuella framtida möjligheter för vår plattform. Från och med den 26 mars kommer våra sändningar att upphöra, och appen kommer inte längre att vara tillgänglig i App Store eller Google Play”, skriver Sportscom till sina kunder.
Rapidus har tidigare berättat om Sportscom, som tagit in riskkapital från bland andra Storytelgrundaren Jonas Tellander, och satsningen på livesänd sport i mobilen. Bolagets vd Ola Heffler gästade även Lejonkulan i våras.
Ola Heffler är veteran från TV4 och grundade bolaget tillsammans med Peder Rotkirch och Katarina Koritz, som har erfarenhet från Fotbollskanalen, Aftonbladet och Viasat Sport. Trion är alltjämt huvudägare i bolaget.
– Det är extremt tråkigt. Vi hade full fart framåt in i det sista, men den finansiella marknaden är som den är i dag, säger Ola Heffler till Rapidus.
Sportscom körde igång i höstas och har sänt fotboll från Premier League och ishockey från SHL. Nu skulle man addera det stora dragplåstret: allsvensk fotboll. Men i går på eftermiddagen, bara några dagar före den allsvenska premiären, fick abonnenterna det trista beskedet.
“Det är med tunga hjärtan vi meddelar att på grund av rådande investeringsklimat, och trots hårt arbete, har vi inte lyckats uppnå den finansiella uthålligheten som krävs för att fortsätta vår verksamhet”, skriver Sportscom.
– Kundstocken har ökat hela tiden och alla parametrar har pekat uppåt. Vi ligger bättre än budget på totalen, men är framtunga i investeringsstrukturen. Vi behöver stora marknadsföringsmuskler nu i början för att nå ut till en kritisk massa. Eftersom de musklerna inte fanns drar vi i handbromsen, säger Ola Heffler.
Vilka “eventuella framtida möjligheter” för er tjänst är det ni utvärderar?
– Det är för tidigt att säga. Vi har fått intresse från många aktörer och behöver tid för att utvärdera vilka alternativ som är bäst för tjänsten. Det här kommer att slå igenom i Sverige, frågan är bara när, säger Ola Heffler.
Lyssna på Lejonkulans poddavsnitt med Sportscom här:
Sölve Dahlgren
Emiliano Strauss