Tre Malmöbaserade tillväxtbolag slåss om marknaden för kassa- och beställningssystem till krogbranschen. Kassacentralen, med sin niosiffriga omsättning i Sverige, leder med marginal vilket får utmanarna att blicka utomlands.
I dag tittar Rapidus närmare på utmanaren Pej, som med ett nytt partnerskap och en påfylld kassa ska fortsätta att växa utanför Skandinavien. Grundaren Victor Sandberg hoppas att restaurangbranschen nu är redo att investera igen.
– Det har varit utmanande år för restaurangbranschen vilket förstås även påverkat Pej. Dock ser vi att investeringarna ökar igen eftersom behovet av att effektivisera ökar, vilket går i linje med de värden som våra tjänster ger. Vi ser mycket ljust på framtiden, säger Victor Sandberg, Pejs vd.
SaaS-bolaget Pejs lösning gör det möjligt att beställa och betala genom mobilen på restauranger eller arenor och nöjesfält som till exempel Gröna Lund. Den kan också användas i självbetjäningsstationer som exempelvis finns i snabbmatsrestauranger eller personalmatsalar.
Bolaget gick förra året in på fem nya geografiska marknader och finns i dagsläget i nio länder. Victor Sandberg knyter stora förhoppningar till ett nytt globalt partnerskapsavtal med mjukvarujätten Oracle.
– Det gör att Pej kan växa effektivt utanför Skandinavien. Våra största marknader just nu är Frankrike och Storbritannien. Vi står inför en global expansion med nya spännande affärsmöjligheter i Europa och USA.
Bolaget har totalt rest strax över 100 miljoner kronor i olika rundor sedan starten 2015. I höstas inbringade den senaste nyemissionen 12,6 miljoner kronor till bolaget. Rundan var en uppföljning på en större runda från 2022 då Malmöbaserade Polynom Investment kom in som ny ägare. Bland bolagets största ägare märks utöver Polynom såväl Schibsted som Volito-sfären genom Viarp Invest.
Pej sysselsätter 26 medarbetare och ökade förra året omsättningen med cirka 20 procent från de 10 miljoner kronor man omsatte 2022. Förlusten minskade samtidigt från nära 23 Mkr till omkring 18 Mkr.
Ola Nilsson