tisdag 1 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Hon drar in miljoner på digital utbildning 

37 miljoner kronor i vinst förra året och en tillväxt på 26 procent hittills i år. Nu storsatsar Malmöbaserade Tictac Learn på tyska marknaden. 

– Intresset för våra tjänster är fortsatt stort och potentialen är enorm, säger Carolina Faxe, vd för det digitala utbildningsföretaget TicTac Learn, tidigare TicTac Interactive. 

Förra året ökade bolagets omsättning med 267 procent till 220 miljoner kronor. Vinsten för 2022 blev 37 Mkr. I år spås omsättningen landa på 280 Mkr med bibehållen lönsamhet.

– Överlag går det jättebra. Vi växte galet mycket förra året. Dels genom två förvärv, men även organiskt, säger Carolina Faxe. 

Tictac Learn utvecklar plattformar och helhetslösningar för digitalt lärande för företag och organisationer, inom det så kallade edtech-segmentet. Förra året gick bolaget in på den danska marknaden genom förvärvet av Key2Know, med omkring 200 danska kunder. I Tyskland köpte Tictac edtech-bolaget Interlake. Idag har Tictac runt 3.000 kunder och över en miljon slutanvändare.

– Nu har vi ett uttalat fokus på att bredda vår affär i Tyskland. Det är en enormt stor marknad som ligger ett par år efter den svenska marknaden i utvecklingen. Vår erfarenhet från den nordiska marknaden och potentialen på den tyska marknaden ligger till grund för vårt beslut att satsa där. Det blir en strategisk tillväxtmarknad för oss, säger Carolina Faxe.

Enligt henne är det förvånansvärt många företag och organisationer som fortfarande inte har börjat sin digitaliseringsresa på ett effektivt sätt och framtiden för Tictac ser därför ljus ut. 

Carolina Faxe såg tidigt potentialen i edtech. När hon köpte Tictac 2009 var det fortfarande ett småskaligt e-learningföretag med tre anställda och 3 Mkr i omsättning. Bolaget har växt och gått med vinst varje år sedan dess. men 2021 fick Tictac ordentlig snurr på tillväxten. Då klev riskkapitaljätten Bridgepoint in och köpte upp 60 procent av bolagets befintliga aktier för cirka 60 Mkr. 

– Då fick vi de finansiella musklerna som möjliggjorde förvärven i Danmark och Tyskland. Och nu ger det oss möjligheten att integrera verksamheterna på ett bra sätt och bygga upp organisationen, säger Carolina Faxe. 

Martin Linderoth

37 miljoner kronor i vinst förra året och en tillväxt på 26 procent hittills i år. Nu storsatsar Tictac Learn på den tyska marknaden.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.