tisdag 4 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Hon drar in miljoner på digital utbildning 

37 miljoner kronor i vinst förra året och en tillväxt på 26 procent hittills i år. Nu storsatsar Malmöbaserade Tictac Learn på tyska marknaden. 

– Intresset för våra tjänster är fortsatt stort och potentialen är enorm, säger Carolina Faxe, vd för det digitala utbildningsföretaget TicTac Learn, tidigare TicTac Interactive. 

Förra året ökade bolagets omsättning med 267 procent till 220 miljoner kronor. Vinsten för 2022 blev 37 Mkr. I år spås omsättningen landa på 280 Mkr med bibehållen lönsamhet.

– Överlag går det jättebra. Vi växte galet mycket förra året. Dels genom två förvärv, men även organiskt, säger Carolina Faxe. 

Tictac Learn utvecklar plattformar och helhetslösningar för digitalt lärande för företag och organisationer, inom det så kallade edtech-segmentet. Förra året gick bolaget in på den danska marknaden genom förvärvet av Key2Know, med omkring 200 danska kunder. I Tyskland köpte Tictac edtech-bolaget Interlake. Idag har Tictac runt 3.000 kunder och över en miljon slutanvändare.

– Nu har vi ett uttalat fokus på att bredda vår affär i Tyskland. Det är en enormt stor marknad som ligger ett par år efter den svenska marknaden i utvecklingen. Vår erfarenhet från den nordiska marknaden och potentialen på den tyska marknaden ligger till grund för vårt beslut att satsa där. Det blir en strategisk tillväxtmarknad för oss, säger Carolina Faxe.

Enligt henne är det förvånansvärt många företag och organisationer som fortfarande inte har börjat sin digitaliseringsresa på ett effektivt sätt och framtiden för Tictac ser därför ljus ut. 

Carolina Faxe såg tidigt potentialen i edtech. När hon köpte Tictac 2009 var det fortfarande ett småskaligt e-learningföretag med tre anställda och 3 Mkr i omsättning. Bolaget har växt och gått med vinst varje år sedan dess. men 2021 fick Tictac ordentlig snurr på tillväxten. Då klev riskkapitaljätten Bridgepoint in och köpte upp 60 procent av bolagets befintliga aktier för cirka 60 Mkr. 

– Då fick vi de finansiella musklerna som möjliggjorde förvärven i Danmark och Tyskland. Och nu ger det oss möjligheten att integrera verksamheterna på ett bra sätt och bygga upp organisationen, säger Carolina Faxe. 

Martin Linderoth

37 miljoner kronor i vinst förra året och en tillväxt på 26 procent hittills i år. Nu storsatsar Tictac Learn på den tyska marknaden.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Stora pengar hägrar i vattenrening

    Vattenrening är en bransch där Skåne utmärker sig internationellt och med allt fler startup-bolag. Stora investeringar står för dörren och lockar till sig kapital. Rapidus har tagit tempen på branschen.

  • Avloppsdirektiv pressar fram investeringar

    I fjol antogs ett EU-direktiv som bland annat ställer krav på ett nytt reningssteg i kommunala avloppssystem. Det innebär nya affärsmöjligheter för skånska teknikleverantörer.

  • De vill få oss att sluta slösa vatten

    Barndomskompisarna från Möllan gick skilda vägar. Efter en ekonomi-master och en pilotutbildning är de tillbaka med ett gemensamt företag som ska få oss att förstå hur mycket vatten vi slösar.


  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer.