lördag 23 november 2024

inloggad som

App för kräsna barn sprids över världen

Matkräsna barn finns i hela världen. Mandarin, hindi och arabiska är några av de nya språken för appen Poow som ska få barn att äta bättre.

Vill din femåring inte äta något annat än köttbullar? Helsingborgsbolaget Health Capacity Nordic vill lösa problemet som många småbarnsföräldrar har. I dagarna lanseras bolagets app på tio nya språk och öppnar en investeringsrunda på 4 miljoner kronor.

– Huvudsyftet med appen är att ge föräldrar ett konkret verktyg för att arbeta med sina kräsna ätare hemma. Majoriteten av alla barn som träffar en dietist har problem som kan lösas på enklare sätt, säger bolagets vd och grundare Philip Fransson.

Förra året klev Top Visibles grundare Magnus Äng in som delägare och rådgivare. Nu har även Max Ehle kommit in som CTO i bolaget. Appen Poow använder sig av spel och recept för att motivera små barn att äta bättre. En tidigare affärsmodell med en rådgivningstjänst med dietister har dock slopats.

En ny version baserat på återkoppling från användare och analys av beteendemönster lanseras i samband med att appen kommer ut översatt till danska, norska, finska, franska, tyska, mandarin, hindi, arabiska, portugisiska och spanska. 

Det nya kapitalet som bolaget nu eftersöker ska främst gå till den internationella marknadsföringen.

– Vi öppnade rundan precis och hoppas på att gå i mål efter sommaren, säger Philip Fransson.

Mette Carlbom

Matkräsna barn finns i hela världen. Mandarin, hindi och arabiska är några av de nya språken för appen Poow.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad