Allt fler svenskar installerar solceller och boomen får fler bolag än bara producenterna att växa. Minc-bolaget Omtago, som driver sajten Hitta-solceller som matchar fastighetsägare med installatörer, växer snabbt med vinst för andra året i rad.
Omtago drivs av grundarna Gustav Haag och Alexander Toresson och omsatte förra året 4,4 miljoner kronor. Utvecklingen är positiv och ser ut att fortsätta även i år.
– Jämför man bara den här första delen av 2023 med 2022 så har vi nästan tripplat omsättningen, säger Gustav Haag.
Bolaget riktar sig till fastighetsägare som vill installera solceller genom att erbjuda gratis utbildningsmaterial på sin hemsida och ta fram offerter från partnerbolagen.
– Vi har byggt vår modell för att ta betalt av leverantörerna istället för av fastighetsägarna. Vi köper in trafik från sökmotorer och får en ersättning av våra partners när någon begär en offert via oss, säger han.
Solcellsboomen har gjort att en uppsjö av mer eller mindre kvalificerade installatörer har dykt upp. Tanken med Omtagos tjänst är, enligt Gustav Haag, att alla partners ska vara seriösa och kvalificerade för jobbet. Dåligt utföra installationer kan bland annat ge takskador eller sämre effekt.
– Just nu kommer partners till oss, men vi har tackat nej till många fler än dem som vi tackat ja till, säger han.
Har ni några konkurrenter?
– Det finns ett flertal. Både stora som liknar oss och några små. Vi har ett starkt fokus på att utbilda kunderna med guider och att vi matchar fastighetsägarna med rätt installatör.
Den största ruschen som rådde i höstas när många kunder oroade sig för vinterns elräkningar har dock lagt sig.
– Det högre ränteläget har börja kyla av marknaden, men det är en fortsatt hög efterfrågan. Det är bra med en avkylning, branschen mådde inte bra. Folk skulle skaffa solceller till vilket pris som helst, och när de seriösa inte har tid vänder man sig till de mindre seriösa, säger Gustav Haag.
Mette Carlbom