lördag 13 september 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Nilsson växlar upp

Trots att Nilsson Special Vehicles sålde färre antal bilar förra året ökade doldis-bolagets omsättning med 17 procent till 216 miljoner kronor. Förklaringen är ett ökat fokus på större och dyrare bilombyggnader.

Nilsson Special Vehicles, med huvudkontor i Laholm, grundades 1945, då Yngve Nilsson Karosseri, och fram till 2001 var bolaget familjeägt. 2007 tog shejk Mohammed Al-Amoudi över som huvudägare, 2015 noterades Nilsson på Nasdaq First North.

– Vi gick igenom en stor omstrukturering i början av 2000-talet och jag hängde kvar i bolaget, säger Fredrik Nilsson, Yngves barnbarn som varit Nilsson Special Vehicles vd sedan 2017.

Bolaget har sedan starten ägnat sig åt att bygga om befintliga bilmodeller och designa bilar som är specialanpassade för olika ändamål. Från början tillverkade bolaget begravningsbilar, bokbussar och brandbilar. Under 60-talet inleddes ett samarbete med Volvo där Nilsson agerade underleverantör av bland annat ambulanser och limousiner. Utöver det har bolaget även byggt om bilar från Ford, Mercedes och Opel.

I dag ligger fokus på ambulanser, begravningsbilar och limousiner. Nilsson är inte längre underleverantör till andra bilmärken, utan köper in bilar som byggs om och rullar under Nilssons flagg. Förra året sålde bolaget 12 procent färre bilar, men omsättningen ökade med 17 procent, jämfört med 2021.

– Under 2021 hade vi många beställningar på mindre ombyggnader, till ett mindre värde. Vi har jobbat strategiskt för att öka volymen på större jobb och det började lossna förra året, säger Fredrik Nilsson.

Ett exempel är Nilssons nya ambulans-modell, baserad på skåpbilen Mercedes Sprinter, som bolaget rullade ut förra året. I februari i år meddelade bolaget att Västra Götalandsregionen förlängt sitt avtal med Nilsson, som ska leverera 20-25 ambulanser till regionen 2024.

– Det är en av våra största enskilda affärer hittills, säger Fredrik Nilsson.

Bolaget har nyss också möjligen öppnat upp ett nytt marknadssegment. Efter att ha levererat en limousine till Mellanöstern kom snart två liknande beställningar från regionen.

– Vi profilerar våra limousiner mot säkerhet, värderingar som Volvo också står bakom.

Pratar vi om skottsäkra limousiner?

– Allt är möjligt, säger Fredrik Nilsson.

Bolaget når dock fortfarande inte svarta siffror, fastän förlusten minskade från -10,3 miljoner 2021 till -3,5 miljoner 2022.

När uppnår företaget plusresultat?

– Jag passar på den frågan, vi kommunicerar inte långsiktiga mål. Precis som hela bilindustrin har vi drabbats av stora kostnadsökningar efter pandemin och det viktigaste för oss nu är att säkra materialförsörjningen. Det är den stora utmaningen för hela industrin, som är väldigt komponentberoende, säger Fredrik Nilsson.

Emiliano Strauss

Trots att Nilsson Special Vehicles sålde färre antal bilar förra året ökade doldis-bolagets omsättning med 17 procent till 216 miljoner […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Spotlight startar nyhetssajt

    Spotlight lanserar en nyhetssajt som bevakar bolag och tillgångar som är noterade på företagets egen aktiemarknad. Vid rodret sitter en Rapidus-veteran, tidigare chefredaktör Niclas Lindstrand.

  • Skånsk lyxtaxi växlar upp

    Privatchaufförsföretaget The Car köper Malmöbolaget A Limo. Affären är The Cars första förvärv och grundaren Tord Rosenlund utesluter inte fler. 


  • Dyr nyemission i Beammwave

    En försäkring är ibland dyr men nödvändig. Så resonerar Beammwaves vd Stefan Svedberg sedan hans bolag tecknat dyra garantier men sedan fått se sin nyemission så övertecknad att det blev ytterligare en runda.

  • Ljus i tunneln för Brainlit

    Bluetooth-uppfinnaren Tord Wingren siktar på att fördubbla försäljningen av smarta ljussystem i år. – Det har tagit tid att lära oss hur vi ska jobba med försäljning, men nu har vi fått till det, säger han.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Mikrodust redo att skala upp: “Dubblar omsättningen i år”

    Med ny vd, ny strategi och flera färska affärer ska Mikrodust från Lund snabbt komma tillbaka från negativ tillväxt, och gå ännu längre. — På 3 till 4 år ska vi vara över 100 miljoner, säger vd Jonas Wackerfeldt.

  • Nytt superår för Tepe

    Joel Eklunds tandborstbolag Tepe ser ut att verka helt utanför de konjunktursvängningar som de flesta andra lever med. Rapidus har tagit en titt på bolagets årsredovisning för 2024 och förbluffas återigen av siffrorna.

  • Nordamps på väg mot marknaden

    Halvledarföretaget Nordamps i Lund tar ett steg närmare marknaden med en nyemission där befintliga ägare står för pengarna. Men till hösten behövs en större summa för att komma hela vägen. – Nu ska vi rikta oss till kapitalmarknaden, säger vd Jan Andersson.

  • Xenergic når ”stor milstolpe”

    Lundabolaget Xenergics energisnåla minneskretsar finns nu för första gången i massproduktion hos kund. Enligt vd Anders Berglund är det en stor milstolpe som inte bara ger intäkter utan också nya kunder och investerare.

  • Bona – ”USA:s tullar kan påverka oss”

    Malmöföretaget Bona, med vd Kerstin Lindell i spetsen, redovisar stagnerad tillväxt för 2024. En dämpad konjunktur känns av och en stor verksamhet i USA kan komma att påverkas av tullar.

  • Obducats vd får gå

    Lundabaserade Obducats ansträngda finanser tar ut sin rätt. Patrik Lundström som varit vd i mer än 25 år får gå. Bolaget ska gå in i en ”ny fas” och ersätter honom med en styrelsemedlem som varit med lika länge.

  • Starkt Beijer Ref trots kyliga tider

    Värme- och kylgrossisten Beijer Ref visar en stark tillväxt i både omsättning och resultat för det första kvartalet 2025. Aktien sticker på börsen efter torsdagens rapport.