tisdag 29 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Krig om parkeringsplatserna

Konkurrensen är hård mellan alla parkeringsappar. För de skånska företagen som säljer mobila parkeringstjänster är situationen pressad.

Rapidus tar med jämna mellanrum tempen på olika branscher. Den här gången har vi talat med parkeringsbolagen.

Antalet företag som säljer parkeringstjänster har fullkomligt exploderat i Sverige de senaste åren. Det finns minst 15 olika parkeringsappar som används i landets kommuner.

För Malmöföretaget Mobill har konkurrensen gjort att man förlorat sin hemmamarknad då Malmö stad har upphandlat avtal med andra aktörer som säljer mobila parkeringstjänster.

– Trots ett minusanbud i den senaste upphandlingen förlorade vi. Konkurrens är alltid bra så länge det gynnar slutkonsumenten, men situationen är vansinnigt tuff och den har gjort att vi tappat en del i Malmö. Dock så ökar vi på totalen genom avtal på andra orter och genom nya tjänster som exempelvis betalning av elbilsladdning, säger Mobills vd, Joakim Held.

2019 slukade parkeringsjätten Easypark konkurrenten Inteleon, som ligger bakom appen SMSpark, i en uppmärksammad affär. Just konsolidering och förvärv är vägar att gå för att möta den växande konkurrensen. Easypark vill dock inte kommentera framtida förvärv.

– Easypark är i dagsläget ett av tre alternativ till mobilparkering i Malmöregionen. Vi ser positivt på konkurrens då det gör att vi hela tiden utvecklar vårt erbjudande för att fortsätta att vara intressanta för våra kunder, säger Easyparks Sverigechef Anders Bäck som också pekar på elbilsladdning som en växande affär.

Skånska Parkster, med säte i Lund, vill inte kommentera sin tillväxtstrategi. Företaget finns på flera orter och är en av tre aktörer som har avtal med Malmö stad.

– Jag upplever absolut att det finns konkurrens, men jag tror att det är bra för oss och konsumenterna i det långa loppet. Vi är huvudsakligen två stora aktörer som finns på många parkeringsytor i Skåne. Därtill finns några som hanterar olika parkeringshus, privata ytor och köpcentra med mera. Vi har samarbeten med flera av dessa, säger Parksters vd Lars Andersson.

Peder Ståhlberg är vd för Aimo Park, med huvudkontor i Stockholm och närvaro på flera orter i Skåne. Han vittnar om en tuff marknad.

– Det är en oerhörd konkurrens där alla tävlar om lägsta pris. Det är ingen bra situation eftersom det kostar väldigt mycket pengar att bygga en app, underhålla den och vidareutveckla densamma, säger Peder Ståhlberg.

Martin Linderoth

Konkurrensen är hård mellan alla parkeringsappar. För de skånska företagen som säljer mobila parkeringstjänster är situationen pressad. Rapidus tar med […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Danskt vaccinbolag blir svensk-brittiskt

    Det svenska rikskapitalbolaget Nordic Capital och det brittiska Permira lägger ett bud på Bavarian Nordic. Affären värderar det danska bolaget till 28,5 miljarder kronor.

  • ”Ett förtroende att förvalta bostäder”

    För femton år sedan kallades Olof Andersson filantrop när han pratade hållbarhet med banken. Men Trianons vd och huvudägare står fast vid att hållbarhet är en god affär och han tror stenhårt på att hemstaden Malmö kommer att fortsätta växa.

  • Miljardbonusen som ingen vill ha

    Facebook-bolaget Meta påstås ha erbjudit upp till 100 miljoner dollar i bonus till Open AI-anställda som kan tänka sig att hoppa över till Zuckerberg. Ändå har inte en enda tackat ja. Jan Dahlqvist frågar sig varför.

  • Hänt i vecka 30

    Lite halvdana siffror apporterades från Oatly, Swedencare och Alfa Laval i förra veckan. Men två av tre ser det som mellankvartal och räknar med att det tar sig under resten av året.


  • Skånska högutdelare – så mycket delar de ut

    Vår och sommar är utdelningstider. Rapidus har tittat igenom 1 000 onoterade skånska företag och hittat högutdelarna, och vilken familj som får mest.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • Airpark – en succé med fördröjning

    PODD: När Airpark gästade Lejonkulan 2023 hade bolaget ett ambitiöst mål att nå positivt kassaflöde inom två år med sitt ”Airbnb för p-platser”.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Airpark snor Aimo-chefen

    Helsingborgsbolaget Airpark genomför en försenad finansieringsrunda och gör samtidigt ett tungt nyförvärv från parkeringsjätten Aimo. Så här mycket fick bolaget in och det ska pengarna användas till.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.