fredag 31 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Krig om parkeringsplatserna

Konkurrensen är hård mellan alla parkeringsappar. För de skånska företagen som säljer mobila parkeringstjänster är situationen pressad.

Rapidus tar med jämna mellanrum tempen på olika branscher. Den här gången har vi talat med parkeringsbolagen.

Antalet företag som säljer parkeringstjänster har fullkomligt exploderat i Sverige de senaste åren. Det finns minst 15 olika parkeringsappar som används i landets kommuner.

För Malmöföretaget Mobill har konkurrensen gjort att man förlorat sin hemmamarknad då Malmö stad har upphandlat avtal med andra aktörer som säljer mobila parkeringstjänster.

– Trots ett minusanbud i den senaste upphandlingen förlorade vi. Konkurrens är alltid bra så länge det gynnar slutkonsumenten, men situationen är vansinnigt tuff och den har gjort att vi tappat en del i Malmö. Dock så ökar vi på totalen genom avtal på andra orter och genom nya tjänster som exempelvis betalning av elbilsladdning, säger Mobills vd, Joakim Held.

2019 slukade parkeringsjätten Easypark konkurrenten Inteleon, som ligger bakom appen SMSpark, i en uppmärksammad affär. Just konsolidering och förvärv är vägar att gå för att möta den växande konkurrensen. Easypark vill dock inte kommentera framtida förvärv.

– Easypark är i dagsläget ett av tre alternativ till mobilparkering i Malmöregionen. Vi ser positivt på konkurrens då det gör att vi hela tiden utvecklar vårt erbjudande för att fortsätta att vara intressanta för våra kunder, säger Easyparks Sverigechef Anders Bäck som också pekar på elbilsladdning som en växande affär.

Skånska Parkster, med säte i Lund, vill inte kommentera sin tillväxtstrategi. Företaget finns på flera orter och är en av tre aktörer som har avtal med Malmö stad.

– Jag upplever absolut att det finns konkurrens, men jag tror att det är bra för oss och konsumenterna i det långa loppet. Vi är huvudsakligen två stora aktörer som finns på många parkeringsytor i Skåne. Därtill finns några som hanterar olika parkeringshus, privata ytor och köpcentra med mera. Vi har samarbeten med flera av dessa, säger Parksters vd Lars Andersson.

Peder Ståhlberg är vd för Aimo Park, med huvudkontor i Stockholm och närvaro på flera orter i Skåne. Han vittnar om en tuff marknad.

– Det är en oerhörd konkurrens där alla tävlar om lägsta pris. Det är ingen bra situation eftersom det kostar väldigt mycket pengar att bygga en app, underhålla den och vidareutveckla densamma, säger Peder Ståhlberg.

Martin Linderoth

Konkurrensen är hård mellan alla parkeringsappar. För de skånska företagen som säljer mobila parkeringstjänster är situationen pressad. Rapidus tar med […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Alfa Laval trefaldigar innovation i Lund

    Först var det Tetra Pak med innovationscentret Biotech Heights. Nu investerar Alfa Laval i ytterligare ett i Lund. Rapidus var på plats när det ceremoniella första spadtaget togs på onsdagen.

  • Lämnade tv-jobbet för mammaträning

    Gravida vet inte alltid hur eller vad de får träna under graviditeten. Det tog tv-reportern Isabel Boltenstern fasta på och startade appen Mammaträning som guidar svenska kvinnor både före och efter att de föder barn. Nu ska appen ut i världen.

  • ”Ännu ett skitkvartal”

    ”Det känns som att jag skrivit samma vd-ord flera kvartal i rad nu, att nu är det dåligt men snart blir det bätrre”. Det säger Oscar Ahlgren, vd för finansrådgivaren Västra Hamnen Corporate Finance. Vändningen låter helt enkelt dröja på sig.


  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer.