Enjays samarbete med Burger King utökas från Skandinavien till Storbritannien. I veckan öppnade den första av hamburgerkedjans restauranger i landet med Malmöbolagets ventilationsteknik. Samtidigt går Enjay in i ett nytt affärsområde.
Bolaget har tagit fram en värmeväxlare som återvinner värmeenergi ur smutsig frånluft. Sedan covidrestriktionerna för restauranger släppte har försäljningen tagit fart och fått skjuts av stigande elpriser.
Bolaget har ett avtal med Burger King Skandinavien som nu utökas till Storbritannien. Om den första brittiska restaurangen visar ett bra resultat, är avtalet att gå vidare till kedjans nybyggnationer i landet.
– Vi har installerat mätutrustning på plats för att mäta effekten och den datan är lite bättre än vad som var kalkylerat. Så det bådar gott, säger Nils Lekeberg, som är huvudägare och medgrundare till Enjay tillsammans med Jesper Wirén (till höger i bild).
Även på hemmaplan händer det grejer. Bolaget tar nu ett första kliv in i ett nytt segment. Lantmännens pannkaksfabrik utanför Laholm blir Enjays första industriella kund.
Efter en brand förra året passade Lantmännen på att installera Enjays värmeväxlare i den nya fabriken. Tekniken beräknas kunna ersätta 99,7 procent av värmebehovet i produktionsanläggningen.
– Det är ett jättestort projekt, värt 1,5 miljoner kronor, motsvarande mellan 15 och 30 restauranger, säger Nils Lekeberg.
Under 2022 täckte bolaget sina utvecklingskostnader och beräknas nå lönsamhet under 2024. I slutet av året väntas en sista investeringsrunda för ytterligare expansion och bolaget har tidigare flaggat för en kommande börsnotering.
– Nu vill vi cementera tillväxten. Vårt stora fokus är att ta väl hand om alla projekt som är på väg in och att leverera, säger Nils Lekeberg.
Mette Carlbom