onsdag 17 september 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Lime Go till Danmark och Norge

|  
|  

Det har gått trögt för budgetversionen av IT-företaget Lime Technologies CRM-system, Lime Go. Nu är det dags för ett lanseringsförsök i Danmark och Norge.

Bolaget knoppade av produkten Lime Go till ett eget affärsområde under våren, med förhoppningen att det skulle ge CRM-verktyget som riktar sig till mindre företag en skjuts. För närvarande jobbar 15 personer med Lime Go, utspridda på tre kontor i Lund, Stockholm och Krakow.

Produkten står för cirka 4 procent av Limes Technologies totala omsättning. Hittills har tillväxten varit lägre än inom bolaget som helhet, där snittet har legat på 19 procent de senaste 20 åren. Målsättningen är nu att få en starkare tillväxt i affärsområdet.

– Tillväxttakten för Lime Go är inte tillräckligt bra enligt mig. Jag vill ha en brantare tillväxtkurva. Den ska upp till minst mellan 25 och 30 procent över en period på två-tre år, säger Nils Olsson, vd för Lime Technologies.

Jämfört med Limes huvudprodukt är Lime Go är en mer avskalad och billigare tjänst. Den riktar sig till säljintensiva eller prospekterande företag och har i nuläget cirka 1.700 kunder. Hittills finns endast en bråkdel av dem i Norge och Danmark.

Har ni sett något resultat av satsningen på Lime Go ännu?

– Nej, bara lite skillnad initialt. Det blir också alltid en fördröjning när du anställer och de nya ska komma in i jobbet. Vad jag tittar på är var vi har tillväxten, men jag har en bra känsla, säger Nils Olsson.

Sedan lanseringen har fokus varit att få den nya organisationen på plats och anpassa produkten till de nya marknaderna. Nu är planen att den närmaste tiden anställa ytterligare.

– Jag hoppas att vi kan stärka upp teamet inom sälj, marknad och utveckling i de aktuella länderna. Planen är att vi ska få in en handfull till om det går åt rätt håll, säger Nils Olsson.

Mette Carlbom

Det har gått trögt för budgetversionen av IT-företaget Lime Technologies CRM-system, Lime Go. Nu är det dags för ett lanseringsförsök […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
530 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.

  • Nyhetsbrev mån-tors
  • Exklusiva nätverksträffar
  • Tillgång för 1-2 användare


  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer. 

  • Safeture-profil släpper skådespelar-AI

    Andreas Rodmans nya bolag Lingotion lanserar sin första kommersiella produkt för spelutvecklare: AI som får karaktärer att agera självständigt och mer trovärdigt än i dagens dataspel.

  • Klang AI toppar styrelsen

    Dubblade intäkter och en glödhet Europamarknad får Klang AI att trycka på gasen. Nu plockar bolaget in sina kändisinvesterare i styrelsen för att navigera expansionen.

  • Hänt i vecka 28

    En stjärnspäckad läkemedels-startup får in kapital. Ett annat life-science-bolagt ska avnoteras från börsen. Och nu har kvartalsrapporterna börjat trilla in. Rapidus redogör för de viktigaste skånska affärsnyheterna från veckan som gick.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.