Det har gått trögt för budgetversionen av IT-företaget Lime Technologies CRM-system, Lime Go. Nu är det dags för ett lanseringsförsök i Danmark och Norge.
Bolaget knoppade av produkten Lime Go till ett eget affärsområde under våren, med förhoppningen att det skulle ge CRM-verktyget som riktar sig till mindre företag en skjuts. För närvarande jobbar 15 personer med Lime Go, utspridda på tre kontor i Lund, Stockholm och Krakow.
Produkten står för cirka 4 procent av Limes Technologies totala omsättning. Hittills har tillväxten varit lägre än inom bolaget som helhet, där snittet har legat på 19 procent de senaste 20 åren. Målsättningen är nu att få en starkare tillväxt i affärsområdet.
– Tillväxttakten för Lime Go är inte tillräckligt bra enligt mig. Jag vill ha en brantare tillväxtkurva. Den ska upp till minst mellan 25 och 30 procent över en period på två-tre år, säger Nils Olsson, vd för Lime Technologies.
Jämfört med Limes huvudprodukt är Lime Go är en mer avskalad och billigare tjänst. Den riktar sig till säljintensiva eller prospekterande företag och har i nuläget cirka 1.700 kunder. Hittills finns endast en bråkdel av dem i Norge och Danmark.
Har ni sett något resultat av satsningen på Lime Go ännu?
– Nej, bara lite skillnad initialt. Det blir också alltid en fördröjning när du anställer och de nya ska komma in i jobbet. Vad jag tittar på är var vi har tillväxten, men jag har en bra känsla, säger Nils Olsson.
Sedan lanseringen har fokus varit att få den nya organisationen på plats och anpassa produkten till de nya marknaderna. Nu är planen att den närmaste tiden anställa ytterligare.
– Jag hoppas att vi kan stärka upp teamet inom sälj, marknad och utveckling i de aktuella länderna. Planen är att vi ska få in en handfull till om det går åt rätt håll, säger Nils Olsson.
Mette Carlbom