Lundbaserade Pharmiva har sedan lanseringen av sin första produkt Vernivia, i slutet av förra året, skrivit avtal med samtliga svenska apotekskedjor och onlineapotek. Nu är målet att innan årsskiftet skriva ett första avtal med en europeisk samarbetspartner rörande försäljning av bolagets produkt för behandling av bakteriell vaginos.
– Jag kom in som ny vd med målet att öka försäljningen för att så snart som möjligt få bolaget lönsamt och oberoende av externt kapital. Nu lägger vi allt vårt krut på att öka försäljningen av Vernivia i Sverige och att innan årsskiftet ha avtal med en europeisk partner. Inom ett år ska vi ta oss vidare ut i världen, främst till USA, genom att licensiera ut rättigheterna till vår produkt, säger Anna Linton, bolagets vd sedan augusti i år.
Anna Linton kommer närmast från rollen som vd för Unimedic Pharma i Solna. Pharmiva, som tidigare i höst tog in 16,5 miljoner kronor före emissionskostnader, riktar sin försäljning till kvinnor i fertil ålder där, enligt bolaget, upp till 30 procent någon gång drabbas av bakteriell underlivsinfektion. Bolagets recept- och antibiotikafria produkt baseras på Pharmivas patenterade mousseteknologi.
– Fördelen med att behandla lokalt är att man undviker oönskade biverkningar och vår mousse har fina egenskaper som bärare av aktiva komponenter. Nu har vi en långsiktig strategi att bredda vår produktportfölj genom att använda teknikplattformen även för andra läkemedel, vi har pågående diskussioner med läkemedelsbolag, säger Anna Linton.
Årets försäljningssiffror efter tredje kvartalet uppgick till 1,6 miljoner kronor. Bolaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market.
Elisabet Ottosson