Träningsplattformen Twiik fortsätter att skala upp och innan sommaren avslutade Malmöbolaget en investeringsrunda på 8,5 miljoner kronor. Under andra kvartalet i år ökade bolagets konsumentförsäljning med 125 procent jämfört med samma period förra året.
Twiik utvecklar digitala lösningar för träningstjänster och erbjuder en plattform där gymkedjor och tränare kan sprida sina träningsprogram till kunderna via en app. Plattformen ska hjälpa tränarna och gymmen att skapa bland annat träningsupplägg och betalflöden.
– Vi ser stor potential i affärerna riktade mot företag, som tränare och gym. Sedan finns det såklart en konsumentaffär som har stor potential, men där är vi försiktigare med investeringar just nu. Konsumentmarknaden kräver en större skala för att bli lönsam, vår licensaffär är i högre grad lönsam i mindre skala, säger Twiiks vd Anders Gran.
Bolaget noterades på First North under 2021 och kapitalet det tagit in är till för att fortsätta uppskalningen. Under andra kvartalet växte omsättningen med 10 procent, visar den senaste kvartalsrapporten, och bolagets återkommande intäkter växer med närmare 50 procent jämfört med föregående år.
– Vi skalar ganska långsamt nu, men vi gör fortfarande investeringar i plattformen. Det är viktigt för oss att ha en plattform i framkant. Sedan är det ett sånt klimat att det inte är läge att lägga upp plan på att ta in tillväxtkapital i närtid, säger Anders Gran.
Twiik har under året gjort det möjligt att bygga in sina funktioner i andra appar och rullade bland annat ut ett samarbete med Friskis och Svettis. Under andra kvartalet i år utökades samarbetet till gymkedjans norska gren.
Mette Carlbom