Efter att ha samlat in 80 miljoner kronor gör sig nu Coherence redo att lansera sin lösning, en molnbaserad verktygsplattform som ska underlätta för utvecklare att göra multiplayerspel. Nu ska de växa och en skarp lansering väntas följa senare i år.
– Att göra någon form av multiplayer-spel är väldigt svårt. Det krävs mycket specialkunskap som många inte har idag. Många spelutvecklare har utbildat sig inom grafik för det är det man ser när man spelar, men inte lika många har specialiserat sig på tekniken bakom, säger Coherences medgrundare och vd Dino Patti.
Teamet består av 20 personer och Dino Patti beskriver det som utspritt. Han själv sitter i Köpenhamn och på Malmökontoret jobbar tre personer. Resten är utspridda på olika håll i världen. Om covid har bidragit med något positivt är det just vikten av att kunna mötas på nätet, anser Dino Patti.
– Vi vill möjliggöra för alla att göra sociala spel. Det ska vara enkelt och prisvärt att ansluta till. Vi tar allt arbete och samlar det på ett ställe. Det ska även vara enkelt för icke-programmerare att använda sig av systemet, säger han.
Bolaget har de senaste åren utvecklat tekniken, testat den i en betaversion och tog i april in 80 miljoner kronor i en runda ledd av Griffing Gaming Partners. Nu är planen att anställa ytterligare tio personer för att accelerera produktionen och göra en hård lansering senare i år, exakt när den är planerad vill Dino Patti inte avslöja än.
Mette Carlbom