lördag 23 november 2024

inloggad som

Multiscription redo för skarp lansering

|  
|  

Efter att Multscriptions investeringsrunda förra sommaren landade på åtta miljoner kronor siktar det dansk-svenska bolaget nu på en hård lansering av sin nya affärsmodell för mobilspel.

– Telefonerna i dag är ur ett tekniskt perspektiv otroligt avancerade. Fler och fler spel flyttar över till mobilerna, säger Multiscriptions vd Teis Anker Mikkelsen, som bildade bolaget tillsammans med Massivegrundaren Martin Walfisz.

Multiscriptions modell är en hybrid av free-to-play, där det oftast finns köp inom appen och reklam, och månadsprenumeration. Enligt Ties Anker Mikkelsen är de också enda i sitt slag. Modellen heter Unleashd och har i nuläget lanserats i en så kallad mjuk version.

Skillnaden från traditionella streamingtjänster är att Multiscription integrerar servicen i spelen. Unleashd är på det sättet ingen traditionell streamingtjänst.

Bolagets operativa verksamhet finns i nuläget i Danmark och den senaste investeringsrundan lockade både danska och svenska investerare. Bland dem fanns Tigrim, Danska Tillväxtfonden och två av bolagets redan existerande investerare.

– Vi hade ett stort intresse från investerare, spelandet växer speciellt i och med covid för alla var hemma. Sedan är subscription det hetaste inom spelvärlden just nu. Vi är det enda som fokuserar på free-to-play spel.

Varför är ni de enda?

– För att det är en större utmaning hur man ska ta fram en sådan service, vi har löst den utmaningen, säger han

Nästa steg för bolaget är att knyta fler spel till plattformen och en hård lansering senare under året.

Mette Carlbom

Efter att Multscriptions investeringsrunda förra sommaren landade på åtta miljoner kronor siktar det dansk-svenska bolaget nu på en hård lansering […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad