Lime Technologies knoppar av produkten Lime Go i ett nytt affärsområde med samma namn. Detta för att skilja ut den enklare Lime Go från huvudprodukten Lime CRM.
– Lime Go är en fantastisk produkt, men vi är inte nöjda med tillväxten och hur Lime Go har utvecklats de senaste åren. Att inrätta Lime Go som ett eget affärsområde kommer att hjälpa oss att få bättre fokus, ett tydligt ägarskap och möjlighet att skala på ett annat sätt. På så vis kommer vi även att uppnå det större syftet att identifiera Limes tillväxtvägar långt, långt in i framtiden, säger Lime Technologies vd Nils Olsson till Rapidus.
Lime Go blir en fristående del av verksamheten som ska kunna fungera som en intern testfabrik. Därmed ska tillväxttakten kunna vara större än inom moderverksamheten. Max Nyman, som tidigare varit produktchef för Lime Go, blir nu ansvarig för det nya affärsområdet
– Lime Go fungerar som Spotify eller Netflix gör med musik och serier, mjukvaran skapar rekommendationer om vilka företag som användaren bör kontakta. Nu är nästa steg att expandera inom Europa och målet är tillväxt. Det ska gå att köpa produkten med ett klick och importera sina kunder direkt i gränssnittet utan att ens behöva prata med en säljare, säger Max Nyman.
På tisdagsmorgonen släppte också Lime sitt resultat för första kvartalet 2022. Omsättningen ökade med 26 procent jämfört med samma period föregående år till 118.7 miljoner kronor medan rörelseresultatet (EBITA) blev 30,4 miljoner kronor.
– Det är alltid härligt med en bra start och jag är extra stolt att vi fortsätter att kombinera bra lönsamhett med accelererad tillväxt. Att dessutom dubblera omsättningen på våra marknader ute i Europa gör mig extra glad, säger Nils Olsson.
Niclas Lindstrand