fredag 5 december 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Lime startar nytt affärsområde

|  
|  ,

Lime Technologies knoppar av produkten Lime Go i ett nytt affärsområde med samma namn. Detta för att skilja ut den enklare Lime Go från huvudprodukten Lime CRM.

Lime Go är en fantastisk produkt, men vi är inte nöjda med tillväxten och hur Lime Go har utvecklats de senaste åren. Att inrätta Lime Go som ett eget affärsområde kommer att hjälpa oss att få bättre fokus, ett tydligt ägarskap och möjlighet att skala på ett annat sätt. På så vis kommer vi även att uppnå det större syftet att identifiera Limes tillväxtvägar långt, långt in i framtiden, säger Lime Technologies vd Nils Olsson till Rapidus.

Lime Go blir en fristående del av verksamheten som ska kunna fungera som en intern testfabrik. Därmed ska tillväxttakten kunna vara större än inom moderverksamhetenMax Nyman, som tidigare varit produktchef för Lime Go, blir nu ansvarig för det nya affärsområdet

Lime Go fungerar som Spotify eller Netflix gör med musik och serier, mjukvaran skapar rekommendationer om vilka företag som användaren bör kontakta. Nu är nästa steg att expandera inom Europa och målet är tillväxt. Det ska gå att köpa produkten med ett klick och importera sina kunder direkt i gränssnittet utan att ens behöva prata med en säljare, säger Max Nyman.

På tisdagsmorgonen släppte också Lime sitt resultat för första kvartalet 2022. Omsättningen ökade med 26 procent jämfört med samma period föregående år till 118.7 miljoner kronor medan rörelseresultatet (EBITA) blev 30,4 miljoner kronor.

– Det är alltid härligt med en bra start och jag är extra stolt att vi fortsätter att kombinera bra lönsamhett med accelererad tillväxt. Att dessutom dubblera omsättningen på våra marknader ute i Europa gör mig extra glad, säger Nils Olsson.

Niclas Lindstrand

Lime Technologies knoppar av produkten Lime Go i ett nytt affärsområde med samma namn. Detta för att skilja ut den […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Gurk-gate i Lejonkulan

    Saveggy är tillbaka i Lejonkulan efter sin stora pilotlansering där företaget fick smaka på hur snabbt negativ press kan sprida […]


  • Storbolagen har långt kvar med AI

    Varken Alfa Laval eller Ikea når ännu sina kunder med något som producerats med hjälp av AI. Eller i alla fall bara indirekt och en extremt liten del. Det framgick vid en frukost på torsdagen.

  • Efter konkursen – går mot mångmiljonvinst

    Tre år efter konkursen gör det nya DHF Airport Solutions sin första storaffär – och räknar med 25 miljoner i vinst nästa år.

  • Vd-byte på Lime

    Det vankas vd-byte på Lime Technologies när Nils Olsson slutar efter nästan 20 år i bolaget. — Det är helt odramatiskt, säger Nils Olsson till Rapidus.

  • Amerikansk jätte förvärvar Eletive

    Rapidus kan i dag avslöja att amerikanska riskkapitaljätten Accell-KKR köper en majoritet i Eletive. Här är de skånska investerarna som gör en lyckad exit. 

  • Upp och ned i rapporterna

    IT gick bra i tredje kvartalet medan fönster och dörrar gick sämre. Rapportperioden inleddes för skånsk del på tisdagen. Och ett bolag rusade med 25 procent på sin rapport.

  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.