Det danska uppstartsbolaget True Gum vässar sina expansionsplaner efter att ha köpts upp av den svenska foodtech-koncernen Humble Group. True Gum kan snart lanseras i över 100 nya länder.
Förvärvet blev klart före nyår med en prislapp på 170 miljoner danska kronor för True Gum, plus cirka 83 miljoner om True Gum levererar ett visst rörelseresultat fram till 2024. Det blir troligen inte de sista pengarna som koncernen satsar på True Gum, avslöjar Simon Petrén, vd för Humble Group.
– Vi är redo att investera i ytterligare produktionskapacitet. Fler måste också anställas. Grundarna fortsätter som nya delägare i Humble Group, entreprenörer som förvärvats av oss ser vanligtvis inte det som en exit, säger han.
Produktionen av bolagets biologiskt nedbrytbara, plastfria tuggummin är förlagd utanför Köpenhamn. Enligt True Gums hemsida säljs deras produkter i dag i tolv länder, och står nu inför en rejäl expansion.
– Vi i Humble Group har försäljning i över 115 länder. Däri ligger potentialen för True Gum. Även i Sverige har vi långt fler distributörer än dem, säger Simon Petrén.
Sverige är i dag en av huvudmarknaderna för True Gum, med försäljning bland annat via Espressohouse-kedjan, ICA, Life och Coop. I Tyskland finns True Gum hos kedjorna DM och Edeka. 2020 hade företaget bakom True Gum, True ApS, en vinst på 2,1 miljoner danska kronor. Förväntningen för 2021 års bokslut är en omsättning på 96 miljoner kronor.
Bakom True Gum står grundarna och vännerna Peter Regnersgaard, Morten Ebdrup, Jakob Motzfeldt och Zabrina Ziegler. Dessutom äger affärsmännen Jeppe Christensen och Michael Andersen 15 respektive 20 procent, och den tyska riskfonden Oyster Bay har också en andel. 2020 gjorde företaget bakom True Gum, True ApS, en vinst på 2,1 miljoner danska kronor. Förväntningen på 2021 års bokslut är en omsättning på 96 miljoner kronor.
Keld Broksø