fredag 3 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Snabbväxande Eletive planerar utländska säljkontor

|  
|  

Malmöbolaget Eletive har på drygt ett år femdubblat sin omsättning och nästan tredubblat personalen. Nu har företaget vuxit ur sina lokaler och tittar på vilka länder som säljkontor ska etableras i.

Digitaliseringen och hemmaarbetet i coronapandemins spår har gjort att efterfrågan ökat kraftigt för Eletives verktyg för medarbetarundersökningar, som mäter både välmående och engagemang. Det säger vd Marcus Wennmo, som två år i rad varit på Rapidus och PwC:s 34-lista.

– Vi växer så det knakar, just nu är vi 40 personer och för ett år sedan var vi 13. Våra trender pekar verkligen rakt upp och har fått en rejäl boost i och med pandemin. Nu finns vi på 19 marknader: USA, Korea, Australien, Sydafrika…

I dag sitter Eletive vid Gustav Adolfs Torg i Malmö, men med den snabba personalökningen letar företaget nu efter en lokal runt 1.500 kvadratmeter – att jämföra med dagens 400. Även om bolaget nu ser över möjligheten att starta säljkontor för att hantera de olika tidszonerna som kunderna finns i ska Malmö fortsätta att vara basen.

– Europa ska skötas från Malmö och vi behöver två våningar till för att få plats med alla, vilket betyder att vi måste röra på oss. Att sälja till exempelvis Australien från Malmö är tufft tidsmässigt så vi lär behöva öppna säljkontor i olika delar av världen, men det blir inte i år, säger Marcus Wennmo.

I januari gjorde Eletive en nyemission på elva miljoner kronor för att utöka säljstyrkan och möta efterfrågan. Några nya emissioner är dock inte planerade, enligt Marcus Wennmo.

– Alla intäkter återinvesteras i tillväxt, i det här skedet är inte målet att gå med vinst. Just nu är vi självförsörjande så även om vi fått flera förfrågningar från investerare har vi avböjt. Men visst kan vi komma till en punkt där vi väljer att ta in mer kapital.

Niclas Lindstrand

Malmöbolaget Eletive har på drygt ett år femdubblat sin omsättning och nästan tredubblat personalen. Nu har företaget vuxit ur sina […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 


  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer. 

  • Safeture-profil släpper skådespelar-AI

    Andreas Rodmans nya bolag Lingotion lanserar sin första kommersiella produkt för spelutvecklare: AI som får karaktärer att agera självständigt och mer trovärdigt än i dagens dataspel.

  • Klang AI toppar styrelsen

    Dubblade intäkter och en glödhet Europamarknad får Klang AI att trycka på gasen. Nu plockar bolaget in sina kändisinvesterare i styrelsen för att navigera expansionen.