Lundabolaget Vultus är i startgroparna med att gå ut på marknaden med sitt verktyg för precisionsodling. Under året har bolaget gjort storskaliga fältförsök med den nya tekniken, som syftar till att effektivisera jordbruket med hjälp av satellitbilder.
– Våra resultat visar en skördeökning på fyra procent och en minskad användning av kvävegödselmedel med 17 procent. För en genomsnittlig spannmålsodlare handlar det om en vinst på omkring 200.000 kronor per år, säger Vultus vd Robert Schmitt.
Verktyget kan kopplas till andra digitala tjänster som redan i dag används inom jordbruket.
– Vår målgrupp är de lantbrukare som är villiga att satsa på ny teknik. Det är ett smidigt sätt för oss att nå ut till användarna, säger Robert Schmitt.
Sverige och Tyskland är de största marknaderna. Inom kort siktar Vultus på nå ut till övriga Europa och även Brasilien genom samarbetspartners.
Vultus började utveckla drönarteknik 2016. Men snabbt insåg företaget att tekniken var begränsad och vände blicken mot satelliter i stället.
– Jordbrukssektorn står inför enorma utmaningar när det gäller hållbar matproduktion och miljö. Samtidigt ser vi att det finns en brist på digitalisering inom sektorn. Vi kände att vi hade möjlighet att göra nytta, säger Robert Schmitt.
Vultus har bland annat fått finansiering av Norrsken Foundation, Almi Invest och Rockstart. I dag har bolaget tolv anställda.
Sara Nkwe Assarsson