I dessa tider väljer folk att undvika kollektivtrafik och fler efterfrågar alternativa lösningar när det kommer till transport. OurGreenCar är ett av de bolag som lyckats plocka russinen ur pandemi-kakan.
– Vi har ökat uthyrningen med 400 procent sedan september förra året. Det, i samband med att vi fortsatt gör stora affärer, visar på att vi är det uppenbara valet då vi tydligt erbjuder hållbara dedikerade bilpooler. Eller som vi kallar det, ”husets bil”, ett äkta substitut till den egenägda bilen, säger Thomas Droben, grundare och vd på OurGreenCar till Rapidus.
OurGreenCar startades 2015 och levererar fordonspooler av eldriva fordon – bilar, scootrar och cyklar – till bostadsrättsföreningar, företag och kommuner i Stockholm, Malmö och Lund. Bland kunderna finns Skanska och Riksbyggen.
– Vår lösning är unik på så sätt att den som delar bil gör det med sin granne, vi har exempelvis ramavtal för HSB, vilket gör att fordonen tas bättre om hand och det skapar en gemenskap mellan de som hyr fordonet. Vi har även hjälpt bostadsrättsföreningar att installera laddinfrastrukturer, säger Thomas Droben.
Bolaget har fått naturskyddsföreningens märkning och sedan 2018 är Eon delägare. OurGreenCar befinner sig just nu i en expansionsfas och planerar att stärka sin position i Sverige. Thomas Droben säger att företaget börjat se resultat framförallt tack vare människors miljömedvetenhet och att det syns en trend i motståndet att äga.
– Trenden syns särskilt när det kommer till fordon som man kanske inte använder på daglig basis. Vi vill minska antalet bilar i städer och siktar därför inte bara på bilar utan även på lådcyklar, el-cyklar och el-mopeder. Vi har en lösning som passar rätt i tiden för framtidens städer, säger han.
OurGreenCar söker just nu personal som kan bygga ut den digitala plattformen för att kunna möta den snabba expansionen. Efter sommaren ser det ut att bli dags att leta efter nya lokaler.
Julia Eriksson