lördag 13 december 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Parlametric expanderar i USA

|  
|  

Lundabaserade Parlametric, som analyserar medarbetares och kunders åsikter i realtid, satsar stort på den amerikanska marknaden. Bolaget har precis tagit in åtta miljoner kronor för att knyta till sig nya kunder i USA.

– Tillväxtmöjligheterna är enorma. I Sverige har vi kommit ganska långt med den här typen av analyser, här jobbar de flesta reklambyråer redan med olika analystjänster, medan marknadsförare i USA inte är lika datadrivna, säger Thomas Strandberg som tillträdde som vd för två år sedan.

Parlametric analyserar kommentarer i sociala medier, chattar, telefonsamtal och mejlväxling för att ge en fördjupad bild av kunders åsikter i realtid. Deras analysverktyg bygger på forskning inom kognitionsvetenskap, något Thomas Strandberg menar är unikt på marknaden.

– Vi vill få fram alla små detaljer och känslor som ligger och pyr, det kunderna diskuterar vid middagsborden eller planerar med sina vänner. Många företag har i dag inte möjlighet att använda sin kundtjänst till något annat än att släcka bränder och är väldigt dåliga generellt på att använda ny teknik och innovation för att samla in kundåsikter, säger Thomas Strandberg.

Parlametric bildades 2017, har i dag ett tiotal anställda i Lund och omkring hundra kunder i Sverige. Förra året öppnade bolaget ett kontor utanför New York för att nå den amerikanska marknaden.

– Vårt mål är att gasa på ännu mer. I Sverige är den största utmaningen att övertyga kunder om att testa oss i stället för de verktyg de redan använder, medan vi i USA står inför en pedagogisk utmaning i att förklara varför de ska använda datadriven åsiktsanalys, säger Thomas Strandberg.

Sara Nkwe Assarsson

Lundabaserade Parlametric, som analyserar medarbetares och kunders åsikter i realtid, satsar stort på den amerikanska marknaden. Bolaget har precis tagit […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår


  • Storbolagen har långt kvar med AI

    Varken Alfa Laval eller Ikea når ännu sina kunder med något som producerats med hjälp av AI. Eller i alla fall bara indirekt och en extremt liten del. Det framgick vid en frukost på torsdagen.

  • Efter konkursen – går mot mångmiljonvinst

    Tre år efter konkursen gör det nya DHF Airport Solutions sin första storaffär – och räknar med 25 miljoner i vinst nästa år.

  • Vd-byte på Lime

    Det vankas vd-byte på Lime Technologies när Nils Olsson slutar efter nästan 20 år i bolaget. — Det är helt odramatiskt, säger Nils Olsson till Rapidus.

  • Amerikansk jätte förvärvar Eletive

    Rapidus kan i dag avslöja att amerikanska riskkapitaljätten Accell-KKR köper en majoritet i Eletive. Här är de skånska investerarna som gör en lyckad exit. 

  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.