Den Malmöbaserade designstudion Topp knoppar av mjukvaran Noodl och bildar partnerbolaget Topp X med tolv anställda som blir delägare. Syftet är att jobba med långsiktiga strategiska relationer i stället för att expandera vilket var den tidigare målsättningen. Samtidigt har kontoret i San Francisco lagts ner.
Topp, eller Topplab som bolaget officiellt heter, bildades av sju TAT-veteraner inklusive James Haliburton. De har bland annat designat fitnessarmband och klockor åt Samsung samt utvecklat mjukvaran Noodl. Det är ett program där man snabbt kan designa mjukvaruprototyper utan avancerade koder. Utöver Samsung har Topp flera andra internationella kunder som Airbus, Nike, Google och Toyota.
Nu struktureras bolaget om. Noodl blir ett eget bolag med full fokus på mjukvaran och själva Topp blir ett renodlat konsultbolag under namnet Topp X. Båda ligger under Topp Holdings som ska äga en liten andel i bolagen. Topp X är ett partnerbolag där Topps tidigare 20 anställda blivit tolv, som samtliga blir delägare i bolaget. Det tidigare konsultbolaget, Topplab, ska på sikt tas över av Topp X och inte längre ha någon verksamhet.
– Det är samma Topp, men bolaget har ändrat skepnad för att möta dagens kunder på det sätt som vi tror på, genom att komma närmare och förstå våra kunder bättre och möta dem på ett strategiskt sätt, säger Kajsa Egly som är en av de anställda som nu gått in som delägare.
En av anledningarna är att det blivit vanligare att detaljdesign görs antingen internt eller till och med av maskiner.
– I dag finns det enkla metoder och färdiga mallar för att kunna bygga till exempel en app själv. Naturligtvis ökar därför efterfrågan på mer strategiska typer av arbete. Det vi ser stor efterfrågan på just nu är att företag vill hitta samarbetspartners som kan hjälpa dem att sätta och uppnå design och innovationsmål, säger hon.
När Topp bildades låg de i framkant med sin teknologi, sju år senare har marknaden förändrats.
Så sent som i december 2019 gjorde företaget nyrekryteringar för att kunna växa. Då var planen att vara 40 anställda inom ett år. Men nu skalar de alltså ner och går åt motsatt håll. Anna Borg, vd på Topp, menar att en analys av marknaden och en vilja att behålla den kompetens de har låg bakom förändringen.
– Vi tittade på vad det är för marknad vi har och vilken roll vi vill ha där. Antingen behövde vi bli uppköpta eller bli superstora och ingen av delägarna ville bli superstora. När vi tittade på vad som efterfrågas av våra kunder var det mer strategiska relationer där vi kommer in som rådgivare, säger hon till Rapidus.
Mette Carlbom