onsdag 19 februari 2025

inloggad som

Inställd mässa försvårar robotlansering

|  
|  

Cognibotics skulle lansera både sig själva och sin nya teknik på den tyska automationsmässan Automatica i december. Men nu har mässan ställts in och hur den ska ersättas är för bolaget ännu oklart.

Bolaget har dragit till sig uppmärksamhet och tog i våras in 40 miljoner kronor. I ett samarbete med Malmöbolaget Corebon använder Cognibotics sig av deras kolfiberteknik till komponenter. Det möjliggör enligt grundare Klas Nilsson en helt ny teknik för industrirobotar som förbättrar deras precision.

– Vi har tre helt nya produkter, olika typer av robotar som alla är gjorda med kolfiber. Det är en unik kolfiberteknik som vi använder till robotkomponenter, säger Cognibotics Klas Nilsson som nyligen lämnade över vd-posten till Fredrik Malmgren för att kunna fokusera mer på själva robotarna.

Hur de nu ska ersätta mässan, som skulle ha blivit av i juni innan den blev uppskjuten till december, är inte bestämt. Planen är fortfarande att lansera den nya tekniken under hösten. Om det blir genom till exempel flera mindre lanseringar eller på andra kommande mässor återstår att se.

– Robotar passar extra bra för mässor. De är tillräckligt stora för att visa upp men inte för tunga för att ta med, säger Klas Nilsson.

Mette Carlbom

Cognibotics skulle lansera både sig själva och sin nya teknik på den tyska automationsmässan Automatica i december. Men nu har […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Hon kopplar ännu hårdare grepp

    Hamlet Biopharma tar kliv mot en kommersialisering och rör om i ledningen. Grundaren Catharina Svanborg går in som vd, samtidigt som styrelsen ska ledas av en expert på kliniska prövningar.

  • Nytt spel från ensamvargen

    Victor Ågren gjorde succé 2019 med spelet My Friend Pedro som han utvecklat helt ensam. Nu uppges Malmö-utvecklaren vara på gång med ett nytt spel.

  • Blockkedjor ska berätta om vinets resa

    Europeiska vindrickare är medvetna konsumenter som vill veta var vinet kommer ifrån och hur det tillverkats. Bolaget Journy skapar digitala produktpass åt vinproducenter och ser en jättemarknad.