Malmöbaserade Plexian har fått skjuta fram både sin börsnotering och samarbetet med Fitness24Seven. Anledningen är pandemin som satte käppar i hjulet för fintechbolagets lanseringsplaner.
Samarbetet innebär att gymkedjans cirka 300.000 kunder ska få sitt medlemskort utbytt mot ett kort med Plexians lojalitetslösning integrerad. I februari uppgav Plexians vd att det skulle lanseras under våren. Men strax därefter drog pandemin in och gjorde att planerna fick skjutas upp.
– Det skapade ganska stora problem för oss. Planen nu är att fortsätta med samma plan, men sju månader försenat. Vi kommer att göra en satsning i slutet av året i stället, säger vd Staffan Mattson.
Tekniken som Plexian utvecklat gör att all transaktionsdata samlas när betalkort dras och rapporterar uppgifterna till ett bokföringsprogram. En betalningsfunktion skulle kopplas till detta kort och medlemmarna få erbjudanden baserat på beteende. Det får de vänta med till december. Samma sak gäller för börsen och eventuella aktieköpare.
– Vår börsnotering skulle gjorts innan sommaren, enligt den ursprungliga planen. Även den är uppskjuten och nu undersöker vi olika alternativ för hur vi kan gå vidare. Det finns lite olika vägar vi kan ta, säger Staffan Mattson.
Mette Carlbom