Konsultföretaget Additude i Malmö har tecknat avtal med byggvarujätten Woody om att drifta och utveckla Woodys plattform Plattan. Systemet används av företagskunder som kan se lagerstatus, kontrollera priser, lägga beställningar och hämta dokumentation, men Woody vill lägga till mer funktioner.
– Vi var tidiga med att lansera Plattan för fem-sex år sedan. Den är bra, men måste bli mer användarvänlig och laddas med fler tjänster för våra proffskunder, som bokföringshjälp och mängdberäkning. Vår bransch har tidigare inte legat långt framme med e-handel, men coronapandemin har ökat intresset för digitala lösningar. Den efterfrågan tänker vi möta, säger Woody Bygghandels vd Peter Sjödahl till Rapidus.
För drygt ett år sedan tillträdde han som vd för Woody. Tillsammans omsätter kedjans 50 ägare, som består av lokala bygghandlar med totalt 100 anläggningar, över 6 miljarder kronor. Han säger att leverantören som anlitats för Plattan inte kändes rätt och att det därför gjordes en upphandling – som vanns av Additude.
– Utan att nämna siffror så är detta en stor och viktig affär för oss. Många olika perspektiv som vi erbjuder finns med i avtalet. Det är en affär som vi driftar och förvaltar, med ett stort mått av utveckling och dessutom ett partnerskap om rekrytering. Woody vill göra mycket och tar marknadsandelar, vi ska hjälpa dem att ta ett ännu större steg framåt, säger Additudes vd Sam Aston.
Via Additude anlitar Woody dessutom bulgariska Strypes, som liksom Additude ingår i holländska ICT Group. Att bygga ut e-handeln samtidigt som Amazon etablerar sig i Sverige är inget som avskräcker Peter Sjödahl.
– Det är klart att vi påverkas, men jag ligger inte sömnlös över Amazon. För oss är e-handel ytterligare en säljkanal för att nå kunderna, som i dag oftast hämtar i våra anläggningar eller som vi distribuerar till. Nu adderar vi en bättre e-handelslösning som kommer att stärka oss ytterligare, säger han.
Niclas Lindstrand