söndag 24 november 2024

inloggad som

Viraspec ändrar kurs för covid-tester

|  
|  

Smilebolaget Viraspec skulle innan hösten ta fram ett billigt, snabbverkande covid 19-test, som skulle mäta antikroppar såväl som virusnivåer. Men så svängde marknaden och nybildade Viraspec ändrade sina planer. Nu ska de i stället ta fram en serie tester och först ut är ett infektionstest.

– Mest för att folk började använda sig av dåliga antikroppstester. Vi såg att det fanns ett större intresse för ett snabbt och känsligt salivtest på marknaden, säger Kristofer Cook, styrelseordförande i Viraspec.

Det nya testet är ett snabbverkande salivtest som, till skillnad från den första versionen, enbart visar om det finns en pågående infektion och ger svar inom fem till 15 minuter.

Tekniken baseras på den brittiska vd:n Roberts Porters etablerade forskning, han har tidigare utvecklat teknik för snabbverkande graviditetstest.

– Tanken är att vi ska skala upp det här nu under hösten och lämna prov till potentiella kunder, och även få klinisk validering, säger Kristofer Cook.

Deras huvudfokus är fortfarande att testen ska vara kostnadseffektiva och ha en hög känslighet. Planen är att efter hand lansera flera tester som de har i sin pipeline.

– Idén är att vi ska ha en portfölj med kompletterande produkter. Vi vet inte hur utvecklingen kommer att ske nu under hösten globalt men man kan gissa att intresset kommer att vara rätt stort, säger Kristofer Cook.

Mette Carlbom

Smilebolaget Viraspec skulle innan hösten ta fram ett billigt, snabbverkande covid 19-test, som skulle mäta antikroppar såväl som virusnivåer. Men så […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Medimi blir norskt

    Lundabolaget Medimi som utvecklar avancerad läkemedelsdosering köper det norska bolaget Med Things som har en likartad produkt. Men trots att det är Medimi som är köparen är det norrmännen som tar kontrollen.

  • Medimi hoppas på svenskt genombrott

    Lundabolaget Medimi har tecknat ett nytt samarbetsavtal med apoteksaktören Apoex. Vd Johan Wiesel hoppas att det ska bli nyckeln till ett genombrott på den svenska marknaden.

  • Ny vd ska ta Starfish till börsen

    Förre Learning to Sleep-vd:n Micael Gustafsson blir ny vd i Starfish of Sweden. Nu ska han ta bolagets teknik till marknaden. En kommande notering finns med i planerna.

  • Medbeat fick napp i Draknästet

    Tre drakar nappade när Erik Rask pitchade sitt företag Medbeat i SVT:s Draknästet. Drakarnas investeringar värderar bolaget till 84 Mkr, men Erik Rask åkte hem med mer pengar än han sökt. 

  • Nanoecho valde börsnotering trots tufft marknadsklimat

    Nanoecho i Lund tvingades att kraftigt sänka teckningskursen under teckningsperioden inför börsinträdet i augusti. Men på onsdagen kom besked om ett godkännande från Läkemedelsverket och aktien har sedan dess rusat mer än 50 procent.

  • …och trög försäljning för en annan hjärnkylare

    Dignitanas nye vd Fredrik Jonsson ärver svaga siffror för kvartal två. Fokus ligger nu på att bredda erbjudandet till bolagets kunder, som är kliniker som ger cellgiftbehandling till cancerpatienter.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.

  • Färgrikt bolag söker kapital

    Lundabolaget Mantis Photonics letar finansiering för att vidareutveckla sitt instrument för en ny typ av medicinska undersökningar av ögats näthinna.

  • Till salu: app mot psykisk ohälsa

    Bolaget bakom hälsoappen Ablemind är försatt i konkurs. Men konkursförvaltaren är optimistisk och tror att han snabbt kan hitta en ny ägare till bolagets digitala verktyg.

  • USA-flytt lyfter Immunovia

    Lundabolaget Immunovia redovisar en kraftigt minskad förlust för årets första kvartal. Flytten över Atlanten och minskad personalstyrka ligger bakom resultatet.